k 2018

Lexis creating a human dimension of a destination : Comparative discourse analysis of English and French parallel texts

MIHAI, Hana

Základní údaje

Originální název

Lexis creating a human dimension of a destination : Comparative discourse analysis of English and French parallel texts

Autoři

MIHAI, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

14th ESSE Conference, 29 August - 2 September, Masaryk University, Brno, Czech Republic, 2018. 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00105758

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

lexis; advertising; discourse analysis; parallel texts; English; French

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 23. 1. 2019 10:13, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Anotace

V originále

Figurative language and imagery in destination advertising are powerful means of creating desired illusions in the reader. Preferences for particular linguistic expressions in specific contexts differ across languages as a result of many factors, including distinct historical and socio-cultural heritage reflected in every language. Comparative discourse analysis of selected texts from English and French versions of Prince Edward Island Visitor’s Guide (2017) has revealed significant differences in the expressions used to describe identical reality. The paper focuses on those lexical choices which contribute to the creation of an apparent human dimension of the destination, both by describing it in a language reflecting human qualities and abilities, and by constantly calling the reader into action. The aim of the paper is to compare and contrast these lexical choices and explore the extent in which the destination is presented as a human being, as well as the degree in which readers are stimulated to become active participants in the ‘life’ of the destination. Based on the results, the paper attempts at formulating relevant tendencies in shaping the message in anglophone and francophone destination advertising.

Návaznosti

MUNI/A/1003/2017, interní kód MU
Název: Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě III (Akronym: PROVYZAN III)
Investor: Masarykova univerzita, Profilace výzkumných zaměření v anglofonní lingvistické a literární vědě III, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty