CHREN, Stanislav, Barbora BÜHNOVÁ, Martin MACÁK, Lukáš DAUBNER a Bruno ROSSI. Mistakes in UML Diagrams: Analysis of Student Projects in a Software Engineering Course. Online. In Sarah Beecham, Daniela Damian. Proceedings of the 41st International Conference on Software Engineering: Software Engineering Education and Training. Piscataway, NJ, USA: IEEE Press, 2019, s. 100-109. ISBN 978-1-7281-1000-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1109/ICSE-SEET.2019.00019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mistakes in UML Diagrams: Analysis of Student Projects in a Software Engineering Course
Autoři CHREN, Stanislav (703 Slovensko, domácí), Barbora BÜHNOVÁ (203 Česká republika, domácí), Martin MACÁK (703 Slovensko, domácí), Lukáš DAUBNER (203 Česká republika, domácí) a Bruno ROSSI (380 Itálie, domácí).
Vydání Piscataway, NJ, USA, Proceedings of the 41st International Conference on Software Engineering: Software Engineering Education and Training, od s. 100-109, 10 s. 2019.
Nakladatel IEEE Press
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10200 1.2 Computer and information sciences
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL URL
Kód RIV RIV/00216224:14330/19:00109059
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISBN 978-1-7281-1000-4
Doi http://dx.doi.org/10.1109/ICSE-SEET.2019.00019
UT WoS 000570746000011
Klíčová slova anglicky Software Engineering; Unified Modelling Language; Common Mistakes; Software Engineering Course
Štítky best4, core_A, firank_1
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Stanislav Chren, Ph.D., učo 255471. Změněno: 20. 3. 2020 01:24.
Anotace
The Unified Modelling Language (UML) is being widely accepted as a standard modelling notation for visualizing software systems during design and development. UML has thus become part of many software engineering course curricula at universities worldwide, providing a recognized tool for practical training of students in understanding and visualizing software design. It is however common that students have difficulties in absorbing UML in its complexity, and often repeat the same mistakes that have been observed by course tutors in previous years. Having a catalogue of such mistakes could hence increase the effectiveness of both teaching and learning of UML diagrams. In this paper, we present such a catalogue, consisting of 146 types of mistakes in eight types of diagrams. As the main contribution of this study, we use this catalogue to guide the analysis of student projects within a software engineering course. In total, over 2,700 diagrams submitted over 12 weeks of a semester by 123 students were analysed to identify the frequency of mistakes (from the catalogue), correlations of the mistakes between different diagram types, correlation of the quality of student projects to exam results, student behaviour in terms of introducing and fixing the mistakes over time, and other interesting insights. The analysis is described together with its setup and execution, and all datasets and detailed guidebook to the catalogue of all mistakes is made available for download.
Návaznosti
MUNI/A/1040/2018, interní kód MUNázev: Zapojení studentů Fakulty informatiky do mezinárodní vědecké komunity 19 (Akronym: SKOMU)
Investor: Masarykova univerzita, Zapojení studentů Fakulty informatiky do mezinárodní vědecké komunity 19, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/A/1213/2017, interní kód MUNázev: Aplikovaný výzkum na FI: bezpečnost počítačových systémů, SW architektury kritických infrastruktur, zpracování velkých dat, vizualizace dat a virtuální realita
Investor: Masarykova univerzita, Aplikovaný výzkum na FI: bezpečnost počítačových systémů, SW architektury kritických infrastruktur, zpracování velkých dat, vizualizace dat a virtuální realita, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 31. 7. 2024 20:22