ŠPETÍK, Ondřej. Cost Shock in Public Tenders Impacting the Railway Operator. Online. In Josef Gašparík, Juraj Čmaj, Jaroslav Mašek. MATEC Web of Conferences. Žilina: EDP Sciences, 2018, p. 1-8. ISSN 2261-236X. Available from: https://dx.doi.org/10.1051/matecconf/201823500018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Cost Shock in Public Tenders Impacting the Railway Operator
Name in Czech Nákladové šoky v osobní železniční dopravě
Authors ŠPETÍK, Ondřej (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Žilina, MATEC Web of Conferences, p. 1-8, 8 pp. 2018.
Publisher EDP Sciences
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50201 Economic Theory
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/18:00105962
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISSN 2261-236X
Doi http://dx.doi.org/10.1051/matecconf/201823500018
Keywords in English competitive tendering; railway transport; liberalization; transportation policy
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Changed: 31/5/2022 14:40.
Abstract
The aim of this paper is to find out whether the cost shocks occur in the passenger rail transport, whether it can cause problems of financing as well as to evaluate the ways which are used by the purchaser of public transport to change the subsidy for carriers in case of cost shock. Results have shown that costs shocks can negatively impact financing of the subsidised passenger railway transport, so purchasers of the transport services must be extremely cautious in setting the tender documentation. So that purchasers avoid time-inconsistency solution, it is necessary to set the change in the subsidy in the contract. None of the tested clauses used by purchasers is ideal. We can see over-/under-compensation. The clause with 55 % of the consumer price index and 35 % of the change in labour costs in the transport sector reaches better results especially in contracts with vehicles purchased by the carrier.
Abstract (in Czech)
Cílem příspěvku je zjistit, zda se s nákladovými šoky můžeme v osobní železniční dopravě setkat, pokud ano, tak zda z nich plynou problémy pro její financování. Výsledky ukazují, že nákladové šoky negativně ovlivňují dotovanou železniční dopravu. Objednatele by tedy měli být obezřetný při stanovování způsobu změn kompenzace. Aby se objednatel vyhnul časově nekonzistentnímu řešení, je nutné, aby změny kompenzace byly uvedeny přímo ve smlouvě. Z testovaných inflačních doložek, které se ve smlouvách objevují, žádná nedokáže plně odrazit změnu nákladů. Setkáváme se tak s reálných nárůstem, nebo poklesem kompenzace. Doložka, která obsahovala 55 % indexu spotřebitelských cen a 35 % změn nákladů se ukázala jako nejlepší z testovaných variant, a to obzvláště v případě, že dopravce je zodpovědný za nákup vozidel.
Links
MUNI/A/1133/2017, interní kód MUName: Cost-benefit analýza projektů dopravní infrastruktury III (Acronym: CBIPR)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/7/2024 19:17