J 2018

Perception of direct vs. averted gaze in portrait paintings : An fMRI and eyetracking study

KESNER, Ladislav, Dominika GRYGAROVÁ, Iveta FAJNEROVÁ, Jiří LUKAVSKÝ, Tereza NEKOVÁŘOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Perception of direct vs. averted gaze in portrait paintings : An fMRI and eyetracking study

Autoři

KESNER, Ladislav (203 Česká republika, garant, domácí), Dominika GRYGAROVÁ, Iveta FAJNEROVÁ, Jiří LUKAVSKÝ, Tereza NEKOVÁŘOVÁ, Jaroslav TINTĚRA, Yuliya ZAYTSEVA a Jiří HORÁČEK

Vydání

Brain and Cognition, Academic Press, 2018, 0278-2626

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50103 Cognitive sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.619

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00101677

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000441704500011

Klíčová slova anglicky

Artistic portraits; Averted gaze; Direct gaze; Eye-tracking; Perception; fMRI

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 4. 2019 09:01, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

In this study, we use separate eye-tracking measurements and functional magnetic resonance imaging to investigate the neuronal and behavioral response to painted portraits with direct versus averted gaze. We further explored modulatory effects of several painting characteristics (premodern vs modern period, influence of style and pictorial context). In the fMRI experiment, we show that the direct versus averted gaze elicited increased activation in lingual and inferior occipital and the fusiform face area, as well as in several areas involved in attentional and social cognitive processes, especially the theory of mind: angular gyrus/temporo-parietal junction, inferior frontal gyrus and dorsolateral prefrontal cortex. The additional eye-tracking experiment showed that participants spent more time viewing the portrait’s eyes and mouth when the portrait’s gaze was directed towards the observer. These results suggest that static and, in some cases, highly stylized depictions of human beings in artistic portraits elicit brain activation commensurate with the experience of being observed by a watchful intelligent being. They thus involve observers in implicit inferences of the painted subject’s mental states and emotions. We further confirm the substantial influence of representational medium on brain activity.

Návaznosti

GA15-08577S, projekt VaV
Název: Afektivní odpověď na vizuální umění: propojení uměnovědného a neurovědního pohledu
Investor: Grantová agentura ČR, Afektivní odpověď na vizuální umění: propojení uměnovědného a neurovědního pohledu