k 2019

Kvalitní výuka = úspěšný student?

ČEJKOVÁ, Ingrid and Klára HARVÁNKOVÁ

Basic information

Original name

Kvalitní výuka = úspěšný student?

Name (in English)

Quality of teaching = successful student?

Authors

ČEJKOVÁ, Ingrid (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Klára HARVÁNKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

18. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku : Hledání kvality, Zdravotně sociální fakulta JČU, České Budějovice, 28.- 29. ledna 2019, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/19:00109089

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

kvalita výuky; studijní neúspěšnost; CERPEK

Keywords in English

quality of teaching; students´ dropout; CERPEK

Tags

Změněno: 24/3/2020 09:09, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.

Abstract

V originále

Rámec rozvoje vysokého školství zdůrazňuje nutnost reakce univerzit na specifika současné generace studentů. Jedním z nich jsou například častější odchody studentů ze studia zapříčiněné studijní neúspěšností. Současné výzkumy ukazují, že za tímto trendem nestojí pouze masifikace vysokého školství a nižší studijní předpoklady uchazečů, ale že jedním z významných faktorů je i studentské hodnocení kvality vysokoškolské výuky. Vysokoškolští učitelé však s porovnáním s učiteli na nižších stupních vzdělávání nemusí disponovat žádným pedagogickým vzděláním. Realizace kvalitní výuky se tak pro ně stává výrazně složitější. V našem příspěvku bychom chtěly představit výsledky výzkumu z oblasti podpory vzdělávání VŠ učitelů ve vztahu ke zvýšení kvality výuky a možnému snížení studijní neúspěšnosti.

In English

The Framework for Higher Education Development points out the the specifics of the present generation of students. One of them is students´dropout from their studies. Current research shows that this trend is not caused by a massification of higher education and lower student requirement, but one of the important factors is the student's assessment of the quality of teaching. However, university teachers may not have any pedagogical training to compare with teachers at lower levels of education. Realization of quality teaching becomes so much more difficult for them. In our contribution, we would like to present the results of research in the area of support for the university teachers in relation to the increase of the quality of teaching and the possible reduction of study failure.

Links

MUNI/A/1357/2018, interní kód MU
Name: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masaryk University, Category A