A 2018

Book Cover Design and the Legitimation of Crime Fiction in Czechoslovakia (1960- 1980) – The Smaragd Series

POUČOVÁ, Marcela

Základní údaje

Originální název

Book Cover Design and the Legitimation of Crime Fiction in Czechoslovakia (1960- 1980) – The Smaragd Series

Název česky

Knižní obálka jako proces legitimizace detektivního žánru v Československu v letech 1960-1980 – příklad edice Smaragd

Autoři

POUČOVÁ, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Belfast, 2018

Nakladatel

Internationale Crime Fiction Research Group

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Audiovizuální tvorba

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00106065

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

edice Smaragd; detektivní literatura 1950-1980; knižní obálky; Václav Sivko; Jaroslav Fišer

Klíčová slova anglicky

Smaragd series; crime fiction1950-1980; covers books; Václav Sivko; Jaroslav Fišer

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 26. 2. 2019 09:17, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

In the 1960s the political scene in Czechoslovakia relaxed and editorial politics changed too. In the cultural sphere, this decade presented the most interesting part of this historical epoch. As for domestic crime novel production – high quality authors emerged to whom this genre brought an interesting challenge and a way to describe the social reality. At the same time the number of translated novels increased. The graphic design of the covers helped to wipe out differences between good and bad titles and genres by unifying the cover design, giving all titles the same level of artistic attention. Hence the top designers and illustrators then also often designed covers of crime novel series. The paper take the Smaragd series as an example.

Česky

V šedesátých letech přichází do komunistického Československa politická obleva a s ní i změna ediční politiky. Na poli kultury představuje desetiletí nejzajímavější období celé této historické epochy. Co se týče domácího detektivního románu, na scéně se objevují kvalitní autoři, jejichž úroveň převyšuje průměr a pro které detektivní žánr představuje zajímavou výzvu, jak popsat společenskou realitu. Zároveň stoupá počet překladů. Grafická stránka knihy má za úkol smazat rozdíl mezi dobrými a špatnými tituly a žánry tím, že sjednocuje grafickou prezentaci obálek knih a všem bez rozdílu věnuje stejnou uměleckou pozornost. Nejdůležitější grafici a ilustrátoři doby jsou zároveň často autory obálek edic detektivních románů. Tento příspěvěk se snaží vysvětlit výše popsanou problematiku na příkladu edice Smaragd.