D 2018

Zur Implementierung der Curriculumreform in der Tschechischen Republik: Zusammenfassung zweier Akzeptanzstudien unter Lehrpersonen

JANÍK, Tomáš, Karolína PEŠKOVÁ a Tomáš JANKO

Základní údaje

Originální název

Zur Implementierung der Curriculumreform in der Tschechischen Republik: Zusammenfassung zweier Akzeptanzstudien unter Lehrpersonen

Název česky

K implementaci kurikulární reformy v České republice: Shrnutí dvou studií o akceptaci reformy učiteli

Název anglicky

Implementation of curriculum reform in the Czech Republic: Summary of two studies about the reform acceptance of teachers

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Tomáš JANKO (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Münster, Von der Wissenschaft in die Praxis? Zum Verhältnis von Forschung und Praxis in der Bildungsforschung, od s. 211-227, 17 s. 2018

Nakladatel

Waxmann Verlag

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00101693

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-8309-3841-5

Klíčová slova česky

kurikulární reforma; implementace; akceptace; učitelé

Klíčová slova anglicky

curriculum reform; implemantation; acceptance; teachers

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2019 09:01, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Das Ziel des Beitrags ist es, methodologisches Vorgehen und ausgewählte Ergebnisse zweier Akzeptanzstudien zur Implementierung der Curriculumreform an der Sekundarstufe I und II in der Tschechischen Republik zusammenzufassen. Im Rahmen der Studien sind wir der Frage nachgegangen, wie die Curriculumreform von Lehrpersonen akzeptiert wird und welche Faktoren ihre Akzeptanz beeinflussen. Um diese Forschungsfragen zu beantworten, wurde ein quantitatives Forschungsdesign mittels Fragebogenerhebung verwendet. Die erste Studie wurde 2010 an Gymnasien (Sekundarstufe II) nach der Pilotphase der Implementierung der Reform durchgeführt, die zweite Studie 2016 mit zeitlichem Abstand an Grundschulen (Sekundarstufe I) nach der Implementierung der Reform. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass die Reform hinsichtlich ihrer Akzeptanz auf gewisse Probleme stößt. Die Lehrpersonen haben eine eher zurückhaltende Einstellung gegenüber ihrer neuen Rolle als „Curriculumsentwickler“ auf Schulebene.

Česky

Cílem příspěvku bylo shrnout vybrané výsledky dvou studií o akceptaci implementace kurikulární reformy na základní škole a gymnáziích v ČR. Obě studie si kladly otázku, jak je kurikulární reforma akceptována učiteli a jaké faktory akceptaci učitelů ovlivňují. K zodpovězení otázky byl zvolen kvantitativná výzkumný přístup využívající dotazníkové šetření. První studie byla realizována v roce 2010 na gymnáziích (v pilotní fázi reformy, druhá studie v roce 2016 na základní škole (po implementaci reformy). Výsledky naznačují řadu problémů souvisejících s akceptací reformy. Učitelé mají vůči reformě a své nové roli tvůrce kurikula na školní úrovni spíše zdrženlivé postoje.

Návaznosti

GA15-05122S, projekt VaV
Název: Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
Investor: Grantová agentura ČR, Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy