J 2018

Determinanty expertního výkonu v tělesné výchově pohledem učitelů

JANÍKOVÁ, Marcela and Jiří SLIACKY

Basic information

Original name

Determinanty expertního výkonu v tělesné výchově pohledem učitelů

Name in Czech

Determinanty expertního výkonu v tělesné výchově pohledem učitelů

Name (in English)

Determinants of Expert Teaching in Physical Education from the Teachers’ Point of View

Authors

JANÍKOVÁ, Marcela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří SLIACKY (203 Czech Republic)

Edition

Studia Sportiva, Masarykova univerzita, 2018, 1802-7679

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/18:00106113

Organization unit

Faculty of Sports Studies

Keywords (in Czech)

učitelé tělesné výchovy; tělesná výchova; expertnost; expertní výkon; determinanty expertního výkonu; Q-metodologie

Keywords in English

physical education teacher; physical education; expertise; expert teaching; determinants of expert teaching; Q methodology

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 7/2/2019 21:45, doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.

Abstract

V originále

V příspěvku pojednáváme o determinantách expertního (vynikajícího) výkonu v tělesné výchově tak, jak je subjektivně vnímají učitelé-experti. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaký význam přikládají učitelé-experti jednotlivým determinantám profesního výkonu v tělesné výchově. Výzkumný vzorek tvořilo pět učitelů-expertů tělesné výchovy (tři ženy a dva muži) působících na brněnských základních školách, kteří pomocí Q-metodologie třídili determinanty expertního výkonu. Ukázalo se, že za nej-významnější determinantu expertního výkonu v tělesné výchově považují zkoumaní učitelé-experti organizační schopnosti učitele, schopnost improvizace, učitelovy zkušenosti, schopnost motivovat a zaujetí pro výuku tělesné výchovy. Naopak mezi determinanty s nejmenším významem pro expertní výkon zařadili učitelovu vlastní ukázku, počet žáků, sportovní historii učitele tělesné výchovy, osobní meze a využívání metody „trestu“.

In English

In the paper, we deal with determinants of expert teaching in Physical Education from the expert-teach-ers’ point of view. Our research study aims at highlighting how expert-teachers perceive the importance of various determinants of expert teaching in Physical Education. The research sample includes five expert-teachers (three female and two male) from schools in Brno they sorted determinants of expert teaching in Physical Education using Q-methodology. It was shown, that the researched teachers per-ceived following determinants as most important for expert teaching in Physical Education: teachers’ organizational skills, teachers’ improvisational skills, teachers’ experiences, teachers’ skills to motivate pupils, and teachers’ commitment to the teaching profession. Contrary, following determinants was seen as not very important: teachers’ demonstrating of subject matter, the number of pupils, teachers’ “sport-history”, teachers’ subjectively perceived limits and teachers’ using of punishments.

Links

ROZV/20/FSpS/08/2015, interní kód MU
Name: Charakteristiky expertního výkonu učitele tělesné výchovy na 2. stupni ZŠ
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR