2018
Investigating multilingual reality on schools in Brno (Czech Republic)
JANÍK, Miroslav a Eva MINAŘÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Investigating multilingual reality on schools in Brno (Czech Republic)
Název česky
Zkoumáná jazykové reality ve školách v Brně (Česká republika)
Autoři
JANÍK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí) a Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Conference in Multilingualism and Third Language Acquisition, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Portugalsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00106120
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
mnohojazyčnost;language regime;školy
Klíčová slova anglicky
multilingualsm;language regime;schools
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 7. 3. 2019 14:39, Mgr. Miroslav Janík, Ph.D.
V originále
In our presentation we aim to foster language regime on three schools in Brno. The data were collected as a part of the project AKTION (PdF MU, Zentrum für LehrerInnenbildung UNI Wien and PH Wien) in year 2017. There were interviews with school headmasters realized to gain the school perspective of creating language regime more in detail and there were also language biographical interviews with chosen students conducted, which should help us to understand students perceiving of language regime on their school. Results indicates, that schools are oriented on languages, that are preferred to be languages of instruction and do not noticeable respect languages of their students in common spaces in the school.
Česky
V příspěvku jsme se se zaměřili na „language régime“ na třech školách v Brně. Data byla získána v rámci projektu AKTION (PdF MU, Zentrum für LehrerInnenbildung UNI Wien and PH Wien) v roce 2017. Abychom mohli zachytit chápání “language regime“, realizovali jsme rozhovory s řediteli. Kromě toho byly realizovány biografické rozhovory s žáky, které mají zachytit žákovskou perspektivu „language regime" na škole. Výsledky naznačují, že školy se orientují spíše na vyučovací jazyk a spíše nerespektují jazyky žáků v prostoru školy.
Návaznosti
MUNI/A/0881/2017, interní kód MU |
|