J 2018

Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs

KAMPICHLER, Martina, Jana DVOŘÁČKOVÁ a Lucie JARKOVSKÁ

Základní údaje

Originální název

Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs

Název česky

Výběr správné školky: Rodičovské úvahy o výběru předškolního zařízení v kontextu diverzifikace předškolního vzdělávání

Autoři

KAMPICHLER, Martina (40 Rakousko, garant, domácí), Jana DVOŘÁČKOVÁ (203 Česká republika) a Lucie JARKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Pedagogy, Trnava, 2018, 1338-1563

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00101705

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

rané vzdělávání a péče; volba; sociální reprodukce; sociální nerovnosti; Česká republika

Klíčová slova anglicky

early childhood education and care; choice; social reproduction; social inequalities; the Czech Republic

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2019 08:39, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The sphere of early childhood education care (ECEC) in the Czech Republic has diversified enormously in the last decade. The article describes this diversification process and, drawing on focus group data, it analyses parents’ choices within this diversified realm. Based on their selection criteria (importantly structured by constraints and opportunities related to social background or family status), it identifies 4 parental groups: pedagogical approach-centered, child-centered, facility-centered and (constrained) non-selective. These issues of ECEC diversification and parental choice are then discussed in the light of Annette Lareau’s classed cultural logics of child rearing and linked to potential implications for the reproduction and reinforcement of social inequalities.

Česky

Oblast rané péče a vzdělávání (ECEC) v ČR se v posledním desetiletí značně diverzifikovala. Článek popisuje tento diverzifikační proces a na základě údajů ze skupinových rozhovorů analyzuje volby rodičů týkající se výběru instituce předškolní péče. Na základě jimi definovaných kritérií (důležitě strukturovaných omezeními a příležitostmi související se sociálním zázemím nebo rodinným stavem), identifikujeme 4 rodičovské skupiny: zaměřená pedagogický přístup, zaměřená na dítě, zaměřené na zařízení a neselektivní. Otázky týkající se diverzifikace a rodičovské volby jsou pak projednávány ve světle díla Annette Lareau.

Návaznosti

GA16-18940S, projekt VaV
Název: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti

Přiložené soubory