2018
Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs
KAMPICHLER, Martina, Jana DVOŘÁČKOVÁ a Lucie JARKOVSKÁZákladní údaje
Originální název
Choosing the right kindergarten: Parents’ reasoning about their ECEC choices in the context of the diversification of ECEC programs
Název česky
Výběr správné školky: Rodičovské úvahy o výběru předškolního zařízení v kontextu diverzifikace předškolního vzdělávání
Autoři
KAMPICHLER, Martina (40 Rakousko, garant, domácí), Jana DVOŘÁČKOVÁ (203 Česká republika) a Lucie JARKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Pedagogy, Trnava, 2018, 1338-1563
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00101705
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
rané vzdělávání a péče; volba; sociální reprodukce; sociální nerovnosti; Česká republika
Klíčová slova anglicky
early childhood education and care; choice; social reproduction; social inequalities; the Czech Republic
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2019 08:39, Dana Nesnídalová
V originále
The sphere of early childhood education care (ECEC) in the Czech Republic has diversified enormously in the last decade. The article describes this diversification process and, drawing on focus group data, it analyses parents’ choices within this diversified realm. Based on their selection criteria (importantly structured by constraints and opportunities related to social background or family status), it identifies 4 parental groups: pedagogical approach-centered, child-centered, facility-centered and (constrained) non-selective. These issues of ECEC diversification and parental choice are then discussed in the light of Annette Lareau’s classed cultural logics of child rearing and linked to potential implications for the reproduction and reinforcement of social inequalities.
Česky
Oblast rané péče a vzdělávání (ECEC) v ČR se v posledním desetiletí značně diverzifikovala. Článek popisuje tento diverzifikační proces a na základě údajů ze skupinových rozhovorů analyzuje volby rodičů týkající se výběru instituce předškolní péče. Na základě jimi definovaných kritérií (důležitě strukturovaných omezeními a příležitostmi související se sociálním zázemím nebo rodinným stavem), identifikujeme 4 rodičovské skupiny: zaměřená pedagogický přístup, zaměřená na dítě, zaměřené na zařízení a neselektivní. Otázky týkající se diverzifikace a rodičovské volby jsou pak projednávány ve světle díla Annette Lareau.
Návaznosti
GA16-18940S, projekt VaV |
|