k 2018

Živé obrazy jako způsob poznávání

RODOVÁ, Veronika a Jan SLAVÍK

Základní údaje

Originální název

Živé obrazy jako způsob poznávání

Název anglicky

Live pictures as a way of learning

Autoři

RODOVÁ, Veronika a Jan SLAVÍK

Vydání

Konstruktivistické přístupy ve vzdělávání v perspektivě (nejen) oborových didaktik, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Didaktická kazuistika; živý obraz; analytická generalizace; replikace; instrumentalizace; scénování; exprese; autentifikace

Klíčová slova anglicky

Didactic case study; live picture; analytical generalisation; replication; instrumentalisation; scene making; expression; authentification
Změněno: 24. 2. 2019 11:33, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představí jednu z didaktických dramatizačních metod, tzv. živé obrazy jako intencionální způsob instrumentalizace žákovy zkušenosti a současně jako implicitní způsob naplňování Goodmanova teoretického konstruktu exprese. Na příkladech z výuky ukážeme příklady exemplifikace a denotace, podrobněji se zaměříme na expresi v jednotlivých komponentách subjektivní zkušenosti (autentifikaci) žáka: konstruktivní, tematické, empatické a prožitkové. Náš přístup vychází z Yinova pojetí analýzy didaktických kazuistik s cílem podpořit návrh rozšířeného pojetí Goodmanova teoretického konstruktu „exprese“.

Anglicky

The text introduces one of the didactic drama methods, the so-called live pictures as an intentional way of instrumentalising the pupil´s experience and simultaneously as an implicit way of fulfilling Goodman´s theoretical construct “expression“. We use specific teaching situations to show the examples of exemplification and denotation, more detailed attention is paid to the expression in the particular components of the pupil´s subjective experience (authentification): constructive, thematic, empathetic and experiential. Our approach is based on Yin´s concept of analysis of the didactic case studies and our aim is to support the proposal of an extended conception of Goodman´s theoretical construct “expression“.