2018
Živé obrazy jako způsob poznávání
RODOVÁ, Veronika a Jan SLAVÍKZákladní údaje
Originální název
Živé obrazy jako způsob poznávání
Název anglicky
Live pictures as a way of learning
Autoři
RODOVÁ, Veronika a Jan SLAVÍK
Vydání
Konstruktivistické přístupy ve vzdělávání v perspektivě (nejen) oborových didaktik, 2018
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Didaktická kazuistika; živý obraz; analytická generalizace; replikace; instrumentalizace; scénování; exprese; autentifikace
Klíčová slova anglicky
Didactic case study; live picture; analytical generalisation; replication; instrumentalisation; scene making; expression; authentification
Změněno: 24. 2. 2019 11:33, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
V originále
Příspěvek představí jednu z didaktických dramatizačních metod, tzv. živé obrazy jako intencionální způsob instrumentalizace žákovy zkušenosti a současně jako implicitní způsob naplňování Goodmanova teoretického konstruktu exprese. Na příkladech z výuky ukážeme příklady exemplifikace a denotace, podrobněji se zaměříme na expresi v jednotlivých komponentách subjektivní zkušenosti (autentifikaci) žáka: konstruktivní, tematické, empatické a prožitkové. Náš přístup vychází z Yinova pojetí analýzy didaktických kazuistik s cílem podpořit návrh rozšířeného pojetí Goodmanova teoretického konstruktu „exprese“.
Anglicky
The text introduces one of the didactic drama methods, the so-called live pictures as an intentional way of instrumentalising the pupil´s experience and simultaneously as an implicit way of fulfilling Goodman´s theoretical construct “expression“. We use specific teaching situations to show the examples of exemplification and denotation, more detailed attention is paid to the expression in the particular components of the pupil´s subjective experience (authentification): constructive, thematic, empathetic and experiential. Our approach is based on Yin´s concept of analysis of the didactic case studies and our aim is to support the proposal of an extended conception of Goodman´s theoretical construct “expression“.