Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@misc{1498880, author = {Šíp, Radim}, booktitle = {Přednáška pro Společnost pro estetiku a Spolek studentů estetiky Katharsis}, keywords = {Dewey; experience; Liessmann; aesthetic experience}, language = {cze}, title = {Estetická dimenze v elitářském a demokratickém vzdělávání: Liessmann vs. Dewey}, year = {2018} }
TY - SLIDE ID - 1498880 AU - Šíp, Radim PY - 2018 TI - Estetická dimenze v elitářském a demokratickém vzdělávání: Liessmann vs. Dewey KW - Dewey KW - experience KW - Liessmann KW - aesthetic experience N2 - Liessmann se stal středoevropskou celebritou pedagogické filozofie posledních deseti let. Jeho konzervativní přístup k problémům současného vzdělávání v sobě nese specifickou estetickou dimenzi, která je vnitřně spojena s eurocentrismem, neohellénismem a elitářstvím. Analýza estetické formy některých jeho textů a porovnání jeho přístupu k poznání, vzdělání a estetice s přístupem pragmatisticko-sokratickým (Dewey, Shusterman, Nussbaumová) umožňuje ukázat, v čem vězí slabiny jak konzervativního přístupu ke vzdělávání, tak Liessmannova elitářského postoje. Liessmann vyzdvihuje již fixované estetické artefakty (privileguje pohled do historie, tradici a „paradigmatické vzory“), tím konzervuje prostředí tvorby a vyděluje umění ze sféry reálného života. Pragmaticko-sokratický přístup je naopak založen na umění přítomnosti a na přesvědčení, že estetická zkušenost je funkcí života. Tento druhý přístup uvolňuje prostřednictvím hry a sebevyjádření zaběhlé vzorce jednání a vytváří prostor pro ocenění inovací a porozumění diverzitě. ER -
ŠÍP, Radim. Estetická dimenze v elitářském a demokratickém vzdělávání: Liessmann vs. Dewey. In \textit{Přednáška pro Společnost pro estetiku a Spolek studentů estetiky Katharsis}. 2018.
|