GALETA, Jan a Martin ŠOLC. Architektura mezi myšlenkou a skutečností. Brno: Metodické centrum moderní architektury. Národní památkový ústav., 2018, 216 s. ISBN 978-80-7480-108-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Architektura mezi myšlenkou a skutečností
Název anglicky Architecture between idea and reality
Autoři GALETA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin ŠOLC (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, 216 s. 2018.
Nakladatel Metodické centrum moderní architektury. Národní památkový ústav.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/18:00106320
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7480-108-2
Klíčová slova česky architektura; architektonické soutěže; teorie architektury
Klíčová slova anglicky architecture; Architectural design competition; Theory of architecture
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D., učo 108186. Změněno: 14. 4. 2019 14:07.
Anotace
O architektuře se říká, že je královnou výtvarných umění, mimo jiné proto, že na rozdíl od malby, sochy a jiných oborů prostor pouze nedotváří, ale sama utváří. Jenže ještě předtím, než se architektura stane hmotným objektem, reálným třírozměrným dílem, než se stane místem, je myšlenkou, ideou – „disegnem“ – vzniklou v hlavě tvůrce, případně přenesenou na papír. Architektura je tak vlastně ve svém prvopočátku pouhým éterickým snem. K otázkám dějin umění a architektury proto patří také hledání seriózních odpovědí na různá „co kdyby…“. Tedy teoretické uvažování o architektuře, stejně jako o stavbách již neexistujících, jejichž výraz a vizuální účinek si můžeme pouze domýšlet. Předmětem badatelského zájmu jsou také budovy nikdy nepostavené – myšlenky, které se nestaly skutečností. Je přitom lhostejno, jedná-li se o vztah mezi představami opata Sugera a praxí stavitelů gotických katedrál, o efemérní stavby stržené krátce poté, jakmile splnily svůj účel, o budovy zmizelé v propadlišti dějin, ale podchycené na plánech, vyobrazeních či jako v případě velkomoravské architektury pouze archeologickým výzkumem. Nezáleží na tom, jde-li o nikdy nerealizované, soutěžní či jen ideální projekty, jako jsou Boulléeho revoluční vize, nebo o stavby nikdy neexistující, ale zobrazené v jiných uměleckých dílech coby kulisa, jako Schinkelův dóm nad městem, antikizující architektury Mantegny a della Francescy, odvážné představy Piranesiho. Ve všech případech se jedná o architekturu, nacházející se mezi dvěma světy, mezi ideou a realitou. Obsahem knihy, kterou předkládáme laskavému čtenáři, jsou tedy podnětné texty zabývající se právě takovouto myšlenou architekturou, a to v širokém časovém rozpětí od baroka, přes historismus, k moderní až současné architektuře.
Anotace anglicky
It has been said that architecture is the queen of fine arts, among other things because it not only helps to complete space, but actually creates it, which is dissimilar to painting, sculpture and other fields. But even before architecture becomes a material object, a tangible three-dimensional work of art, before it becomes a place, it is a thought, an idea – “a disegno” – formed in the mind of the creator, perhaps translated onto paper. Architecture is thus in its beginnings actually a mere ethereal dream. Therefore, searching for serious answers to various “what ifs…” is the type of question asked in art history and architecture. That includes theoretical contemplation about architecture, as well as about buildings which no longer exist, and whose expression and visual effect we can only surmise. Edifices which have never been built are also objects of scholarly interest – ideas that did not become reality. It does not matter whether it is the relationship between ideas of Abbot Suger and the practice of gothic cathedral builders, the ephemeral constructions torn down as soon as they have served their purpose, or the buildings lost in the depths of time but captured on plans, illustrations or, as in the case of Great Moravian architecture, only by archaeological research. It is insignificant whether it is an unrealized project, a competitive design or merely an ideal creation such as the revolutionary visions of Boullée, or buildings which never existed but are depicted in other artworks as scenery such as Schinkel’s cathedral above a city, the antique-style architecture of Mantegna and della Francesca or the daring concepts of Piranesi. In all these we have architecture which stands between two worlds; between an idea and reality. It is precisely such imagined architecture that became the subject of this book.
Návaznosti
MUNI/A/0973/2017, interní kód MUNázev: Materiál, techniky a funkce uměleckého díla: Architektura, výtvarné a užité umění v průběhu věků. (Akronym: Materiál, techniky a funkce)
Investor: Masarykova univerzita, Materiál, techniky a funkce uměleckého díla: Architektura, výtvarné a užité umění v průběhu věků., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 2. 10. 2024 08:32