D 2018

Všeobecný přehled a/nebo tematické studium? Podněty k zamýšlené revizi RVP

HOFMANN, Eduard, Michaela SPURNÁ a Petr KNECHT

Základní údaje

Originální název

Všeobecný přehled a/nebo tematické studium? Podněty k zamýšlené revizi RVP

Název česky

General overview or thematic study? Suggestions for intentional curriculum revision

Název anglicky

General overview or thematic study? Suggestions for intentional curriculum revision

Autoři

HOFMANN, Eduard (203 Česká republika, domácí), Michaela SPURNÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr KNECHT (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Nitra, Slovakia, Geografické informácie, od s. 61-69, 9 s. 2018

Nakladatel

Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00107287

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISSN

UT WoS

000467959400005

Klíčová slova česky

geografické vzdělávání; didaktika geografie, geografické myšlení; pojetí geografie

Klíčová slova anglicky

geographical education; geographical thinking; Catling's typology

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 2. 2020 16:30, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Cílem této práce je povzbudit úvahy a debaty o změně koncepce geografického vzdělávání v českých osnovách. Základem této reflexe jsou průzkumy, ve kterých jsme pomocí Catlingovy typologie identifikovali typ koncepce, která převládá v českých učebních osnovách a mezi budoucími učiteli zeměpisu. Požadovaná myšlenka geografického myšlení podporovaná Mezinárodní chartou geografického vzdělávání a současné mezinárodní trendy se dostatečně neodráží v učebních osnovách ani v prohlášeních budoucích učitelů zeměpisu. Průzkum ukázal, že faktická a encyklopedická koncepce výuky zeměpisu je tak hluboce zakořeněna v učebních osnovách i v myslích studentů, že existuje zjevný prostor pro rozvoj geografického myšlení.

Anglicky

This paper aims to encourage reflections and debates on changing the conception of geographical education in the Czech curriculum. The basis for this reflection are conducted surveys in which we have identified, with the help of Catling's typology, a type of conception that prevail in the Czech curriculum documents and among future geography teachers. The required idea of geographical thinking supported by the International Charter on Geographical Education and current international trends is not sufficiently reflected in the curriculum documents as well as in statements of future geography teachers. The survey has shown that the factual and encyclopedic conception of teaching geography is so deeply embedded in curriculum documents as well as in the minds of students that there is an apparent space for the development of geographical thinking.

Návaznosti

GA18-08315S, projekt VaV
Název: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů