2018
Všeobecný přehled a/nebo tematické studium? Podněty k zamýšlené revizi RVP
HOFMANN, Eduard, Michaela SPURNÁ a Petr KNECHTZákladní údaje
Originální název
Všeobecný přehled a/nebo tematické studium? Podněty k zamýšlené revizi RVP
Název česky
General overview or thematic study? Suggestions for intentional curriculum revision
Název anglicky
General overview or thematic study? Suggestions for intentional curriculum revision
Autoři
HOFMANN, Eduard (203 Česká republika, domácí), Michaela SPURNÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr KNECHT (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Nitra, Slovakia, Geografické informácie, od s. 61-69, 9 s. 2018
Nakladatel
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00107287
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISSN
UT WoS
000467959400005
Klíčová slova česky
geografické vzdělávání; didaktika geografie, geografické myšlení; pojetí geografie
Klíčová slova anglicky
geographical education; geographical thinking; Catling's typology
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 17. 2. 2020 16:30, Dana Nesnídalová
V originále
Cílem této práce je povzbudit úvahy a debaty o změně koncepce geografického vzdělávání v českých osnovách. Základem této reflexe jsou průzkumy, ve kterých jsme pomocí Catlingovy typologie identifikovali typ koncepce, která převládá v českých učebních osnovách a mezi budoucími učiteli zeměpisu. Požadovaná myšlenka geografického myšlení podporovaná Mezinárodní chartou geografického vzdělávání a současné mezinárodní trendy se dostatečně neodráží v učebních osnovách ani v prohlášeních budoucích učitelů zeměpisu. Průzkum ukázal, že faktická a encyklopedická koncepce výuky zeměpisu je tak hluboce zakořeněna v učebních osnovách i v myslích studentů, že existuje zjevný prostor pro rozvoj geografického myšlení.
Anglicky
This paper aims to encourage reflections and debates on changing the conception of geographical education in the Czech curriculum. The basis for this reflection are conducted surveys in which we have identified, with the help of Catling's typology, a type of conception that prevail in the Czech curriculum documents and among future geography teachers. The required idea of geographical thinking supported by the International Charter on Geographical Education and current international trends is not sufficiently reflected in the curriculum documents as well as in statements of future geography teachers. The survey has shown that the factual and encyclopedic conception of teaching geography is so deeply embedded in curriculum documents as well as in the minds of students that there is an apparent space for the development of geographical thinking.
Návaznosti
GA18-08315S, projekt VaV |
|