KACHLÍK, Petr a Irena LEBEDOVÁ. Analysis of Morbidity at a Selected Elementary School of Mainstream Education. Online. In KRKOŠKOVÁ, M., PROCHÁZKOVÁ, L. (Eds). Life in Health 2018: Research and Practice. Proceedings of the International Conference held on 6–7 September 2018. 1st Ed. Brno: Masaryk University, 2018, s. 58-74. ISBN 978-80-210-9178-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9178-2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Analysis of Morbidity at a Selected Elementary School of Mainstream Education
Název česky Analýza nemocnosti ve vybrané základní škole hlavního vzdělávacího proudu
Autoři KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Irena LEBEDOVÁ (203 Česká republika).
Vydání 1st Ed. Brno, Life in Health 2018: Research and Practice. Proceedings of the International Conference held on 6–7 September 2018, od s. 58-74, 17 s. 2018.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW Odkaz na soubor s publikací
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00106349
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-9178-8
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9178-2018
UT WoS 000470939400008
Klíčová slova česky dokumentace; důvod; nemoc; nemocnost; omluvenka; výzkum; základní škola; zameškané vyučovací hodiny; zdraví; žák
Klíčová slova anglicky documentation; reason; illness; sickness; sick note; research; primary school; elementary school; absent lessons; health; student
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 24. 1. 2020 08:09.
Anotace
The number of hours missed due to illness was selected as the indicator of morbidity. The paper presents the results of the research carried out at a mainstream elementary school. The main objective of the quantitative research was to monitor the morbidity of primary school students and to compare the sickness of selected groups of students during the first semester of the 2017/2018 school year. Data for the monitored period were gathered from the school’s electronic database, the student’ file catalogue sheets, students’ notebooks and interviews with class teachers. Categorisation of the sample (569 persons) was done by gender, grade, results, specific educational needs, commuting, physical activity, and obesity. Data were processed anonymously, statistically analyzed in program EpiInfo. The significance of the differences between the groups was verified using selected ANOVA and non-parametric Kruskal-Wallis test. The transition from junior to senior elementary school, the level of the students’ results and whether specific educational needs exist or not are all factors that have a significant impact on student morbidity. Obese students were absent an average of 15.4 days, which is double the overall school average (6.8 days). It was observed that obesity and complications associated with it have a negative impact on student health and morbidity. The exercise and sports activities have a positive impact on health, since those students who were actively participating in sports were absent an average of only 2.5 days. The research has confirmed that physical activities have a positive impact on health, obesity and its complication negative. It is obvious that the higher morbidity is one of the factors that negatively affects academic performance and marks.
Anotace česky
Za ukazatel nemocnosti byl vybrán počet zameškaných hodin z důvodu nemoci. Příspěvek prezentuje výsledky výzkumu realizovaného na základní škole hlavního proudu. Jeho cílem bylo obecné zmapování absence žáků ve výuce (vzorek 569 osob) a porovnání vybraných skupin žáků za období 1. pololetí 2017/2018. Třídění bylo provedeno podle pohlaví, školního stupně, prospěchu, specifických vzdělávacích potřeb, dojíždění, fyzické aktivity a výskytu obezity. Na nemocnost žáků má významný vliv přechod z prvního na druhý stupeň ZŠ, úroveň jejich prospěchu a výskyt či absence specifických vzdělávacích potřeb.
Návaznosti
MUNI/A/1432/2018, interní kód MUNázev: Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí
Investor: Masarykova univerzita, Role speciální pedagogiky v prostředí inkluzivního školského prostředí, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 12. 5. 2024 01:48