2017
Skryté determinanty komunikace ve skupinové reflexi praxe u studentů učitelství
NEHYBA, Jan, Petr SVOJANOVSKÝ a Jakub CIGÁNZákladní údaje
Originální název
Skryté determinanty komunikace ve skupinové reflexi praxe u studentů učitelství
Název česky
Skryté determinanty komunikace ve skupinové reflexi praxe u studentů učitelství
Název anglicky
Hidden determinants of communication in group reflection of practice
Autoři
Vydání
In XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2017
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
skupinová reflexe; reflektivní praxe; studenti učitelství; nelingvistické sociální signály; emoce
Klíčová slova anglicky
group reflection, reflective practice, pre-service teacher, non-linguistic social signals, emotions
Změněno: 27. 2. 2019 16:49, Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D.
V originále
Reflexi praxe považujeme za klíčovou součást učitelského vzdělávání (srov. Korthagen a Vasalos, 2005). V tomto příspěvku se zabýváme reflexí praxe v malé skupině studentů. Skupinová reflexe je jedním ze způsobů, kterým lze účinně podporovat učení ze zkušenosti. (Bolinger & Stanton, 2014). Podobu skupinové reflexe budeme zkoumat z perspektivy tzv. nelingvistických sociálních signálů, jakými jsou například tón hlasu, rychlost hlasu, atd. Nelingvistické sociální signály můžeme považovat za skryté determinanty komunikace, protože výrazně nevědomě ovlivňují průběh a výsledek sociální interakce (Pentland & Heibeck, 2008) a dá se z nich například predikovat produktivita skupiny (Olguín & Pentland, 2010). „Díky pozornosti k vzorcům toho, jak se signály projevují uvnitř sociální sítě, z nich můžeme vytěžit tacitní znalosti, které jdou napříč všemi členy skupiny” (Pentland & Heibeck, 2008, s. xii).
Anglicky
If we considered reflection as a key part of teacher training (Korthagen & Vasalos, 2005), then it is necessary to pay attention not only reflection as a phenomena, but also topic of support of reflection, which is not given enough attention (Bolinger & Stanton, 2014). Therefore, it is important to deal resembles a group reflection. Form of group reflection of practice will be examined from perspective of non-linguistic social signals, such as tone of voice, speed of speech, etc. Non-linguistic social signals can be considered for hidden determinants of communication, because the signals unconsciously influence of process and outcome of social interaction (Pentland & Heibeck , 2008) and based on these signals we can predict e.g. productivity (Olguín & Pentland, 2010). "By paying careful attention to the pattern of signaling within a social network, we can harvest tacit knowledge that is spread across all of the individual members of the network" (Pentland & Heibeck, 2008, p. xii).