NEHYBA, Jan, Petr SVOJANOVSKÝ a Jakub CIGÁN. Skryté determinanty komunikace ve skupinové reflexi praxe u studentů učitelství. In In XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2017.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Skryté determinanty komunikace ve skupinové reflexi praxe u studentů učitelství
Název česky Skryté determinanty komunikace ve skupinové reflexi praxe u studentů učitelství
Název anglicky Hidden determinants of communication in group reflection of practice
Autoři NEHYBA, Jan, Petr SVOJANOVSKÝ a Jakub CIGÁN.
Vydání In XXV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2017.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky skupinová reflexe; reflektivní praxe; studenti učitelství; nelingvistické sociální signály; emoce
Klíčová slova anglicky group reflection, reflective practice, pre-service teacher, non-linguistic social signals, emotions
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D., učo 106930. Změněno: 27. 2. 2019 16:49.
Anotace
Reflexi praxe považujeme za klíčovou součást učitelského vzdělávání (srov. Korthagen a Vasalos, 2005). V tomto příspěvku se zabýváme reflexí praxe v malé skupině studentů. Skupinová reflexe je jedním ze způsobů, kterým lze účinně podporovat učení ze zkušenosti. (Bolinger & Stanton, 2014). Podobu skupinové reflexe budeme zkoumat z perspektivy tzv. nelingvistických sociálních signálů, jakými jsou například tón hlasu, rychlost hlasu, atd. Nelingvistické sociální signály můžeme považovat za skryté determinanty komunikace, protože výrazně nevědomě ovlivňují průběh a výsledek sociální interakce (Pentland & Heibeck, 2008) a dá se z nich například predikovat produktivita skupiny (Olguín & Pentland, 2010). „Díky pozornosti k vzorcům toho, jak se signály projevují uvnitř sociální sítě, z nich můžeme vytěžit tacitní znalosti, které jdou napříč všemi členy skupiny” (Pentland & Heibeck, 2008, s. xii).
Anotace anglicky
If we considered reflection as a key part of teacher training (Korthagen & Vasalos, 2005), then it is necessary to pay attention not only reflection as a phenomena, but also topic of support of reflection, which is not given enough attention (Bolinger & Stanton, 2014). Therefore, it is important to deal resembles a group reflection. Form of group reflection of practice will be examined from perspective of non-linguistic social signals, such as tone of voice, speed of speech, etc. Non-linguistic social signals can be considered for hidden determinants of communication, because the signals unconsciously influence of process and outcome of social interaction (Pentland & Heibeck , 2008) and based on these signals we can predict e.g. productivity (Olguín & Pentland, 2010). "By paying careful attention to the pattern of signaling within a social network, we can harvest tacit knowledge that is spread across all of the individual members of the network" (Pentland & Heibeck, 2008, p. xii).
VytisknoutZobrazeno: 4. 9. 2024 20:15