D 2018

Projektunterricht und Motivation im Deutsch-als-Fremdsprache Unterricht

ŠTILEC, Vojtěch

Základní údaje

Originální název

Projektunterricht und Motivation im Deutsch-als-Fremdsprache Unterricht

Název česky

Projektová výuka a motivace v oblasti výuky němčiny jako cizího jazyka

Název anglicky

Project-Based Learning and Motivation in German as a Foreign Language Class

Autoři

ŠTILEC, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Research in Foreign Language Pedagogy, od s. 11-24, 14 s. 2018

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00106438

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-9217-4

Klíčová slova česky

projektová výuka; motivace; afektivní proměnné; činnostně orientovaná výuka

Klíčová slova anglicky

project work; motivation; affective variables; task-based learning

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2019 12:59, PhDr. Mgr. Vojtěch Štilec

Anotace

V originále

Bereits seit den 50er Jahren des 20. Jhd. wird die Auswirkung diverser affektiver Variablen auf den Zweit- und Fremdsprachenerwerb empirisch untersucht, wobei das spezielle Interesse der Forscher stets der Komponente Motivation galt. Im vorliegenden Beitrag wird das besondere Augenmerk auf die Wechselbeziehung zwischen Motivation und Projektunterricht als Unterrichtsmethode gerichtet. Diese Unterrichtsmethode wird im Kontext ihres Motivierungspotenzials auf die Lernenden dargelegt und erörtert, denn gerade solche Methoden gelten heutzutage als unabdingbare Bestandteile eines jeden handlungsorientiert ausgerichteten Fremdsprachenunterrichts und scheinen für den Lernerfolg im nicht geringen Maße mitentscheidend zu sein.

Česky

Již od padesátých let minulého století je empiricky zkoumán vliv rozličných afektivních proměnných na osvojování cizího jazyka, přičemž zvláštní pozornost v rámci tohoto vědeckého bádání byla vždy věnována proměnné motivaci. Předkládaný příspěvek se zabývá vzájemným vztahem mezi motivací a projektovou výukou jako výukovou metodou. Tato výuková metoda je zde prezentována a diskutována především v kontextu jejího potenciálu motivovat učící se, neboť právě takovéto metody jsou v současné době považovány za nezbytnou součást každé činnostně orientované výuky cizího jazyka, přičemž jejich motivační aspekt pak do značné míry rozhoduje o učebního úspěchu.

Návaznosti

MUNI/A/0881/2017, interní kód MU
Název: Aktev VII. (Akronym: Aktev VII.)
Investor: Masarykova univerzita, Aktev VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty