HŮLKOVÁ, Irena. Conjunctive Adverbials as Prototypical Textual Themes in the Genre of Research Articles. In Linguistics Beyond and Within 2018 - Old Answers - New Questions, or Where the Obvious Still Puzzles (International Linguistics Conference in Lublin). 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Conjunctive Adverbials as Prototypical Textual Themes in the Genre of Research Articles
Název česky Spojovací adverbia jako prototypická textuální témata v žánru odborných článků
Autoři HŮLKOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Linguistics Beyond and Within 2018 - Old Answers - New Questions, or Where the Obvious Still Puzzles (International Linguistics Conference in Lublin), 2018.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00106460
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky spojovací adverbia; žánr odborných článků; textuální témata; akademický diskurz; koherence; pragmatika
Klíčová slova anglicky conjunctive adverbials; genre of research articles; textual themes; academic discourse; coherence; pragmatics
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: Mgr. Irena Hůlková, Ph.D., učo 15010. Změněno: 5. 3. 2019 13:45.
Anotace
The present contribution employs the occurrence of conjunctive adverbials (CAs) viewed as prototypical textual themes in academic discourse – in particular in the genre of research articles. Theme zones play a crucial role in the construction of discourse coherence (Fetzer 2008) and conjunctive adverbials (i.e., conjuncts – Quirk et al. 1985, linking adverbials – Biber et al. 1999) are their typical means in the formal discourse such as the genre of research articles. The discourse analysis is based on a research article corpus of 100 published papers (50 representing soft (SKF) and another 50 hard knowledge fields – HKF) in ten different academic disciplines (five representing SKF and the other five HKF). It investigates semantic roles of CAs and their pragmatic implications, and it also looks into the frequency of occurrence of individual semantic categories as well as particular CAs. The research results show that CAs can be viewed as an inseparable part of a rich arsenal typical of the formal academic discourse and that themes of this kind contribute to successful communication between the producer and receiver of a formal piece of writing.
Návaznosti
LTC18015, projekt VaVNázev: Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkum a výuka akademického psaní z mezikulturního hlediska, INTER-COST
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 05:50