KRIŠOVÁ, Dagmar. Towards Gender Sensitive Education. In MeziMeze : studentská genderová konference. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Towards Gender Sensitive Education
Název anglicky Towards Gender Sensitive Education
Autoři KRIŠOVÁ, Dagmar (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání MeziMeze : studentská genderová konference, 2018.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/18:00106578
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky gender; genderově citlivé vzdělávání; budoucí učitelé a učitelky
Klíčová slova anglicky gender; gender sensitive education; future teachers
Změnil Změnila: Mgr. Dagmar Krišová, učo 322316. Změněno: 11. 3. 2019 18:41.
Anotace
Škola hraje důležitou roli v procesu genderové socializace dětí a, jak ukazují zahraniční i tuzemské výzkumu, podílí se na reprodukci genderové nerovnosti ve společnosti. Studující na pedagogických fakultách nejsou během přípravy na svou budoucí učitelskou profesi v genderové problematice vzděláváni. Zůstávají tak ve svém přístupu k žákům a žákyním často genderově slepí nebo přímo stereotypní. Příspěvek představuje mezinárodní projekt Towards Gender Sensitive Education (TGSE) realizovaný na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity a na něj navázaný projekt disertační práce Utváření genderové citlivosti u studentů a studentek pedagogických oborů. Projekt TGSE porovnává způsob prosazování genderově citlivého vzdělávání v České republice, Rakousku a Maďarsku a vytváří kurzy genderově citlivého vzdělávání pro současné i budoucí učitele. Disertační projekt se věnuje procesu utváření genderové citlivosti studujících zapsaných v semestrálním kurzu Genderová citlivost v pedagogické praxi. Teoreticky je disertační projekt rámován feministickým poststrukturalismem, metodologicky je ukotven v diskurzivní analýze.
Anotace anglicky
Even though schools play an important role in the process of children´s gender socialization and in the process of (re)producing gender (in)equality, gender is not included in the curriculum for students of the Czech faculties of education. Majority of them leave the university without an ability to reflect on gender inequality (in the pedagogical process) and their approach to pupils is gender-blind or even stereotypical. The contribution presents preliminary results of an ongoing international project Towards gender-sensitive education (TGSE) and a research proposal of the dissertation Gender awareness of students of education. The project TGSE compares the promotion of gender-sensitive education in the Czech Republic, Austria and Hungary and develops courses on gender-sensitive education for current and future teachers. The dissertation analyses the process of gaining a gender-sensitive perspective to teaching from the point of students who participated in a semestral course Gender sensitivity within the pedagogical practice. Theoretically, the dissertation project draws on feminist poststructuralism, methodologically, is based on discourse analysis.
Návaznosti
MUNI/A/1042/2017, interní kód MUNázev: Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu (Akronym: VyZsocpeD)
Investor: Masarykova univerzita, Sociálně pedagogický aspekt ve výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 4. 10. 2024 18:18