k 2018

Kvalitativní dimenze výzkumu pohádek

KRÁSA, Jan

Základní údaje

Originální název

Kvalitativní dimenze výzkumu pohádek

Název anglicky

Qualitative dimension of the fairy tales research

Autoři

KRÁSA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

XVI. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50103 Cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00106579

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

narativní vývoj; narativní paměť; narativní kompetence; pohádky;

Klíčová slova anglicky

narrative development; narrative memory; narrative competence; fairy tales;
Změněno: 1. 4. 2019 11:13, Mgr. Jan Krása, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek předkládá výsledky kvalitativní analýzy 91 dětských vyprávění pohádky o Červené karkulce. Exemplární narativ pohádky o Červené karkulce byl rozdělen na 32 sekvencí. Výskyt těchto sekvencí byl následně sledován v jednotlivých vyprávěních. Z frekvenční analýzy sekvencí u získaných vyprávění vyplynulo, že kostru příběhu tvoří deset klíčových sekvencí. Vedle toho bylo patrné že frekvence užití všech 32 sekvencí se rozpadly do tří skupin, mezi kterými byly jakési hiáty. Toto rozdělení frekvencí patrně odpovídá stupňům salience jednotlivých sekvencí.

Anglicky

The paper presents the results of the qualitative analysis of 91 children's retellings of the Little Red Riding Hood fairy tale. The exemplar narrative of Red Riding Hood was divided into 32 sequences. The occurrence of these sequences was subsequently followed up in individual stories. Frequency analysis of the sequences of the narrative revealed that ten concrete sequences form the basic storyline. In addition, the frequency of the use of all 32 sequences was divided into three groups and between them there were hiatuses. This frequency distribution probably corresponds to the degree of salience of the individual sequences.