KRÁSA, Jan. Kvalitativní dimenze výzkumu pohádek (Qualitative dimension of the fairy tales research). In XVI. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku. 2018.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kvalitativní dimenze výzkumu pohádek
Name (in English) Qualitative dimension of the fairy tales research
Authors KRÁSA, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XVI. ročník česko-slovenské konference Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, 2018.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50103 Cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/18:00106579
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) narativní vývoj; narativní paměť; narativní kompetence; pohádky;
Keywords in English narrative development; narrative memory; narrative competence; fairy tales;
Changed by Changed by: Mgr. Jan Krása, Ph.D., učo 12516. Changed: 1/4/2019 11:13.
Abstract
Příspěvek předkládá výsledky kvalitativní analýzy 91 dětských vyprávění pohádky o Červené karkulce. Exemplární narativ pohádky o Červené karkulce byl rozdělen na 32 sekvencí. Výskyt těchto sekvencí byl následně sledován v jednotlivých vyprávěních. Z frekvenční analýzy sekvencí u získaných vyprávění vyplynulo, že kostru příběhu tvoří deset klíčových sekvencí. Vedle toho bylo patrné že frekvence užití všech 32 sekvencí se rozpadly do tří skupin, mezi kterými byly jakési hiáty. Toto rozdělení frekvencí patrně odpovídá stupňům salience jednotlivých sekvencí.
Abstract (in English)
The paper presents the results of the qualitative analysis of 91 children's retellings of the Little Red Riding Hood fairy tale. The exemplar narrative of Red Riding Hood was divided into 32 sequences. The occurrence of these sequences was subsequently followed up in individual stories. Frequency analysis of the sequences of the narrative revealed that ten concrete sequences form the basic storyline. In addition, the frequency of the use of all 32 sequences was divided into three groups and between them there were hiatuses. This frequency distribution probably corresponds to the degree of salience of the individual sequences.
PrintDisplayed: 31/5/2024 19:36