J 2018

Využití kooperativních činností při vzdělávání dětí předškolního věku

SYSLOVÁ, Zora a Iva ŽALOUDÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Využití kooperativních činností při vzdělávání dětí předškolního věku

Název česky

Využití kooperativních činností při vzdělávání dětí předškolního věku

Název anglicky

Use of Cooperative Activities i Pre-school Children Education

Autoři

SYSLOVÁ, Zora (203 Česká republika, garant, domácí) a Iva ŽALOUDÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Acta Humanica, Žilina, Žilinská univerzita, 2018, 1336-5126

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00106606

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

facilitace; kooperace; kooperativní činnosti; předškolní vzdělávání

Klíčová slova anglicky

facilitation; cooperation; cooperative aktivity; preschoool education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 7. 2019 12:12, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie přináší do odborného diskurzu pohled na realizaci kooperativních činností v předškolním vzdělávání. Toto téma v českém prostředí dosud nestálo v centru výzkumného zájmu. Naším cílem je proto zjistit efekty, které přináší kooperativní učení dětí předškolního věku pohledem hlavních aktérů předškolního vzdělávání, tedy učitelek mateřských škol. Data byla sbírána prostřednictvím dotazníků ověřujících zařazování kooperativních činností, které se staly součástí projektu Podpora pregramotností v předškolním vzdělávání. Dotazník vyplnilo 26 respondentek. Výsledky naznačují, že kooperativní činnosti v mateřských školách přinášejí efekty jak směrem k dětem v podobě komplexního rozvoje klíčových kompetencí, tak směrem k učiteli a jeho sebereflexi.

Anglicky

The study brings into perspective discourse the realization of cooperative activities in preschool education. This topic has not been at the center of research interest in the Czech environment yet. Therefore the aim ot the study is to reveal the effects of cooperative learning of preschool children on the main factors of preschool education, the preschool teachers. Data was collected through questionnaires verifying the inclusion of cooperative activities, which was a part of the project Support the preliteracy in preschool education. It was completed by 26 respondents. The results suggest that cooperative activities in kindergartens bring effects both towards children in form of complex development of key competences and towards teachers´reflection.