J 2018

Pozitivní edukace : inspirace pro zlepšení kvality vzdělávání

JANŠTOVÁ, Eva a Alena SLEZÁČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Pozitivní edukace : inspirace pro zlepšení kvality vzdělávání

Název anglicky

Positive Education : An Inspiration for Improving the Quality of Education

Autoři

JANŠTOVÁ, Eva (203 Česká republika, domácí) a Alena SLEZÁČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Lifelong Learning : celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita, 2018, 1804-526X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50101 Psychology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00106646

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

pozitivní edukace; silné stránky charakteru; psychická odolnost; osobní pohoda

Klíčová slova anglicky

positive education; character strengths; resilience; well-being

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2019 11:27, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Pozitivní psychologie je aktuálním proudem v současné psychologii, jenž přináší zajímavé podněty a užitečnou inspiraci také do oblasti vzdělávání a školní praxe. Existuje již řada dokladů o tom, že vyšší míra duševní pohody, optimismu a pozitivního naladění úzce souvisí s akademickou úspěšností. Z těchto poznatků vychází proud pozitivní edukace, jehož cílem je prakticky uplatňovat vědecké poznatky pozitivní psychologie v rámci výchovně-vzdělávacího procesu. Cílem této přehledové studie je seznámit čtenáře s teoretickým zázemím a argumenty pro vznik a rozvoj pozitivní edukace ve světě i u nás. Představeny budou stěžejní programy pozitivní edukace zaměřené na budování psychické odolnosti, rozvoj silných stránek charakteru a zvýšení osobní pohody a životní spokojenosti u subjektů na všech úrovních vzdělávacího procesu. Zaměříme se především na formát a obsah těch programů pozitivního vzdělávání, u nichž byla jejich efektivita prokazatelně empiricky ověřena. Závěrem bude stručně nastíněna situace v českém prostředí, v němž se otevírá velký prostor pro rozvoj a aplikaci metod pozitivní psychologie za účelem zvýšení kvality vzdělávání.

Anglicky

Positive Psychology represents a relatively new trend in contemporary psychology, which brings interesting ideas and useful inspiration into the field of education and school practice. Evidence exists that higher levels of subjective well-being, optimism and positive emotions are closely related to academic success. A positive education movement builds on these findings and aims to practically apply the scientific knowledge of Positive Psychology into the educational process. The objective of this research study is to introduce the theoretical background and arguments for the establishment and development of positive education in the world and the Czech Republic. We present an overview of main positive education programs which focus on development of psychological resilience and character strengths and on increasing subjective well-being and life satisfaction among the individuals at all the levels of the educational process. We focus mainly on the description of those positive education programs, for which the effectiveness has been empirically verified. Finally, we briefly describe the situation in the Czech Republic, which opens a large space for the development and implementation of Positive Psychology methods to improve the quality of education.