J 2019

Instruction in speech etiquette as a means of formation of sociolinguistic competence in the course of language education

KORYČÁNKOVÁ, Simona a Janina KREJČÍ

Základní údaje

Originální název

Instruction in speech etiquette as a means of formation of sociolinguistic competence in the course of language education

Autoři

KORYČÁNKOVÁ, Simona (203 Česká republika, garant, domácí) a Janina KREJČÍ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

WEST-EAST, Tbilisi, Publishing House "Universal" 2019, 2587-5434

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Gruzie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00109352

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

sociolinguistic competence; instruction; speech etiquette; Russian as a foreign language

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 3. 2020 12:44, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The authors' goal is to describe the theoretical foundations of, and practical approaches to, the instilment of sociolinguistic competence by means of instruction in speech etiquette in a Russian-as-a-foreign-language lesson. The article reviews the latest research in the area of defining and forming communicative and sociolinguistic competence. The emphasis is made on instruction in the speech formulae of polite address using the full name, i.e., including the patronymic. A lesson plan on the subject “Rules of address. First name and patronymic” is suggested. A regular use of the formulae of address in communicative situations aids the development of the students' sociolinguistic competence in a Russian language lesson that aims to provide knowledge on the norms and correct use of such forms.