j 2017

Adaptation of two years old children in Czech preschool education

GRŮZOVÁ, Lucie a Zora SYSLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Adaptation of two years old children in Czech preschool education

Název česky

Adaptace dvouletých dětí v Českém předškolním vzdělávání

Vydání

International Journal of Learning and Teaching, 2017, 2377-2891

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Turecko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

předškolní vzdělávání; kvalita ve vzdělávání; dvouleté děti; kompetence učitele; pozorování

Klíčová slova anglicky

pre-primary education; pedagogical quality; two years old children; teachers´ professional competences; observation.

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 4. 2019 18:50, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

The article presents current topic in Czech preschool education. Czech preschool education has been dealing with placing of two years old children to kindergartens. There is economic and social pressure for receiving two years old children into kindergartens, however, contemporary pre-primary education is for children from three until six or seven years old in the Czech Republic. The network of facilities caring and education for children a up to three years of age are missing in the Czech Republic. The article presents results of qualitative research focusing on adaptation of two years old children from teachers’ perspective. The methods of questionnaire and observation were used. The research brings findings on kindergarten teachers working with two years old children in Czech kindergartens and how children develop in current conditions.

Česky

Článek prezentuje aktuální téma předškolního vzdělávání v České Republice, jedná se o umísťování dvouletých dětí do mateřských škol. Existuje mnoho důvodů ekonomických a sociálních pro vytváření těchto míst, ale důležité je vytvořit pro děti do tří let kvalitní předškolní vzdělávání. Článek přináší výsledky kvalitativní studie týkající se adaptace dvouletých dětí z pohledu učitelů.