2019
Posilování odolnosti v praktickém vzdělávání studentů sociální práce
PUNOVÁ, MonikaZákladní údaje
Originální název
Posilování odolnosti v praktickém vzdělávání studentů sociální práce
Název anglicky
Resiliency Enhancement in Field Education of Social Work Students
Autoři
PUNOVÁ, Monika (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Sociální práce - Sociálna práca, Brno, Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2019, 1213-6204
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/19:00109387
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
resilience; praktické vzdělávání; sociální práce; student
Klíčová slova anglicky
resiliency; field education; social work; student
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2020 09:27, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
CÍLE: Text přináší odpovědi na otázku: „Jak posilovat odolnost v rámci praktického vzdělávání studentů sociální práce?“ TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Na problém je nahlíženo z perspektivy odolnosti (resilience). O důležitosti jejího posilování hovoříme v takových situacích, kdy interakce mezi subjekty a jejich prostředími implikují riziko nepřízní či tehdy, když jsou nepřízně aktuálně přítomny. Z tohoto hlediska jsou studenti sociální práce zřetelnou cílovou skupinou pro oblast posilování nezdolnosti. METODY: Pro zodpovězení otázky byla využita teoretická analýza, konkrétně byly analyzovány výsledky zahraničních empirických studií, které se věnují aplikaci resilienčního konceptu do vzdělávání studentů sociální práce. Autorka rovněž vychází ze svých dlouholetých zkušeností pedagoga a supervizora studentů sociální práce v procesu praktického vzdělávání. VÝSLEDKY: Analýza ukázala, že využití resilienční perspektivy v rámci praktického vzdělávání studentů sociální práce je vhodné a potřebné. V textu jsou ukázány konkrétní aspekty posilování resilience v rámci praxe a supervize studentů jak v zahraničním, tak také v českém kontextu. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Současné hledání identity české sociální práce a nejasné očekávání společnosti od sociálních pracovníků staví vzdělavatele před nelehký úkol. Jednou z možností, jak jej naplnit, může být využití resilienčního konceptu, který se zaměřuje právě na hledání nových cest, nových adaptačních mechanismů navzdory obtížným podmínkám.
Anglicky
OBJECTIVES: The aim of this paper is to answer the question: “How to strengthen resilience in f ield education of social work students?” THEORETICAL BASE: The issue is viewed from the perspective of resilience. We speak about the importance of resilience building in those settings where interactions between subjects and their environments imply the risk of adversities or where adversities actually occur. METHODS: To answer the question, the theoretical analyse was used, specifically the results of foreign empirical studies that deal with the application of the resilience concept to the education of a social work students. OUTCOMES: The analyse shows that the use of the resilience perspective in the practical education of social work students is appropriate and necessary. The concrete aspects of strengthening resilience in the practice and supervision of students in both the foreign and the Czech context are shown. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: The current search for the identity of Czech social work and the unclear expectations of society by social workers put the educators in front of the difficult task. One way to do this is to use a resilient concept that focuses on finding new ways, new adaptation mechanisms, despite difficult conditions.