KŘÍŽOVÁ, Alena. Role svérázového kroje v české společnosti. In 39. plzeňské mezioborové sympozium: Zrození lidu v české kultuře 19. století. Plzeň, 28. 2. -2. 3. 2019. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Role svérázového kroje v české společnosti
Název anglicky The Role of Distinctive Costume in Czech Society
Autoři KŘÍŽOVÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 39. plzeňské mezioborové sympozium: Zrození lidu v české kultuře 19. století. Plzeň, 28. 2. -2. 3. 2019, 2019.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50404 Antropology, ethnology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00109415
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Kroj; národní kroj; Svéráz
Klíčová slova anglicky Folk costume; national costume; Svéráz
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Eva Chovancová, učo 112294. Změněno: 9. 4. 2019 09:04.
Anotace
Snahy o vytvoření českého národního kroje, vrcholící v letech 1848 a 1849, byly neúspěšné. Přesto v intelektuálních kruzích i nadále přetrvávalo přesvědčení o potřebě prezentovat vlastenectví nezaměnitelným oděvem, vyjadřujícím národní identitu, zvláště při oslavách Cyrila a Metoděje v šedesátých a pak osmdesátých letech, při pokládání základního kamene Národního divadla, při svatojánských poutích a v době Všeobecné jubilejní výstavy v roce 1891 a Národopisné výstavy českoslovanské v roce 1895. Náhražkou národního kroje se staly reprezentativní typy plzeňského, kyjovského a piešťanského lidového oděvu, popř. zcela nově vytvářené krojové komplety bez přímé návaznosti na konkrétní národopisný region. Lidové kroje začaly přebírat roli divadelního kostýmu, nezřídka zajišťovaného prostřednictvím půjčovny krojů. Tato situace však byla kritizována ze strany národopisných pracovníků, muzejníků a sběratelů.
Anotace anglicky
Efforts to create a Czech national costume, culminating in 1848 and 1849, were unsuccessful. Yet, in the intellectual circles, the belief in the need to present patriotism with an unmistakable garment that expresses national identity continued, especially during the celebrations of Cyril and Methodius in the 1960s and 1980s, the foundation stone of the National Theater, the St. John´s Pilgrimage and the General Jubilee Exhibition in 1891 and the Ethnographic Exhibition of Czechoslovakia in 1895. Representative types of Pilsen, Kyjov and Piešťany folk clothing became the replacement of the national costume. Completely newly created costume sets without a direct link to a particular ethnographic region. Folk costumes have begun to take on the role of a theatrical costume, often provided by a costume rental company. However, this situation was criticized by ethnographic workers, museums and collectors.
Návaznosti
MUNI/A/1091/2018, interní kód MUNázev: Dynamika funkcí a interpretací nemateriálního kulturního dědictví (Akronym: Dynamika ICH)
Investor: Masarykova univerzita, Dynamika funkcí a interpretací nemateriálního kulturního dědictví, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 22. 7. 2024 12:29