J 2018

The typing approach to Church-Fitch's knowability paradox and its revenge form

RACLAVSKÝ, Jiří

Základní údaje

Originální název

The typing approach to Church-Fitch's knowability paradox and its revenge form

Autoři

RACLAVSKÝ, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Prolegomena: Journal of Philosophy, Zagreb, Chorvatsko, University of Zagreb – Croatian Studies, 2018, 1333-4395

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Stát vydavatele

Chorvatsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/18:00101815

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000453256800002

Klíčová slova anglicky

Church-Fitch's knowability paradox; revenge paradox; type theory; typing

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 4. 2019 09:58, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.

Anotace

V originále

Williamson, Linsky, Paseau and others proposed a solution to Church- Fitch's knowability paradox that is based on typing knowledge; however, it received some criticism. Carrara and Fassio objected that the approach has no paradox-independent motivation, it is thus ad hoc. In the first part of the paper, I dismiss such criticism by carefully stating typing approach principles that are based on non-circular formation of propositions and intensional operators operating on them. In the second part of the paper, I demonstrate that the firm foundation of the approach prevents the variants of the paradox by Florio, Murzi and Jago that were developed as allegedly unresolvable by typing knowledge. The revenge form of Church-Fitch's knowability paradox, which had been proposed by Williamson, Hart, Carrara and Fassio, fares badly as well, since it is likewise based on violation of reasonable typing rules.

Návaznosti

GA16-19395S, projekt VaV
Název: Sémantické pojmy, paradoxy a hyperintenzionální logika založená na moderní rozvětvené teorii typů (Akronym: Sémantické pojmy)
Investor: Grantová agentura ČR, Sémantické pojmy, paradoxy a hyperintenzionální logika založená na moderní rozvětvené teorii typů