p 2019

Umělecké sběratelství & sociální identita. Obchod s konfiskáty v poválečném Brně

RUSINKO, Marcela

Basic information

Original name

Umělecké sběratelství & sociální identita. Obchod s konfiskáty v poválečném Brně

Name (in English)

Art Collecting & Social Identity. Trading Confiscated Artistic Assets in Post-war Brno

Edition

Fait Gallery Brno, 2019

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Requested lectures

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

modern art collecting; interwar period Czechoslovakia; Prague; Brno; Karel Ditrich auction house; German property; confiscated art assets
Changed: 12/3/2020 08:36, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Abstract

In the original language

Proč vznikaly a čím jsou charakteristické umělecké sbírky prvorepublikových lékařů, bankéřů, advokátů, podnikatelů? Společně se podíváme do historie uměleckého sběratelství 20. století jako aktivity neodmyslitelně spjaté s životním stylem dynamicky se rozvíjející střední třídy. Jaké byly osudy těchto kolekcí a jejich majitelů po druhé světové válce a kde jsou dnes? A co se dělo s konfiskovaným uměleckým majetkem odsunutých Němců v tomto období? Víte, že jedno z největších středisek, kde byl soustředěn a následně ve velkém prodáván bylo právě v Brně? Tyto a další otázky k problematice sběratelství a provenienčního výzkumu v českých sbírkách otevře a náměty k případné společné diskusi nabídne přednáška Dr. Marcely Rusinko, autorky publikace "Snad nesbírate obrazy?".

In English

Why did the art collections of interwar Czechoslovkia period physicians, bankers, lawyers, businessmen originated and what were their characteristics? Together, we look at the history of 20th century art collecting as an activity inherently linked to the lifestyle of a dynamically developing middle class. What were the fates of these collections as well as their owners after World War II? Where are they today? And what happened to the confiscated artistic possessions of the displaced Germans during this period? Did you know that one of the largest centers where confiscated assets were concentrated and then sold in bulk was in Brno? These and other questions on the issue of collecting and provenance research in Czech collections will be opened by this lecture. Take advantage to participate in discussion with the author of the book "You Aren't Collecting Paintings, Are You?".