PALLADINO, Adrien. Captivated by Gaze : Sculpture as Witness at the Lausanne Cathedral’s Porch. Convivium : Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean : Seminarium Kondakovianum Series Nova. Brepols Publishers, 2019, roč. 6, č. 1, s. 88-107. ISSN 2336-3452. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1484/J.CONVI.4.2019025.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Captivated by Gaze : Sculpture as Witness at the Lausanne Cathedral’s Porch
Autoři PALLADINO, Adrien (250 Francie, garant, domácí).
Vydání Convivium : Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean : Seminarium Kondakovianum Series Nova, Brepols Publishers, 2019, 2336-3452.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00109555
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1484/J.CONVI.4.2019025
UT WoS 000487673200005
Klíčová slova česky interaktivita prostoru; pohled; ikonická přítomnsot; kultovní obrazy; poutnictví
Klíčová slova anglicky interactivity of spaces; gaze; iconic presence; cultic images; pilgrimage
Štítky rivok
Změnil Změnila: Alžběta Filipová, M.A., Ph.D., učo 203468. Změněno: 22. 5. 2024 13:54.
Anotace
The sculptures of the Lausanne cathedral’s painted porch (1225–1235) are unique testimonies to a fully adorned and painted liminal zone. Focusing on the notions of movement and iconic presence, this article explores the potential liturgical and social functions of this space in relation to its sculptural imagery. It focuses particularly on circulation and threshold as experienced by pilgrims and other believers. Further, it deals with the notion of images’ capturing viewers’ attention by analyzing the Lausanne porch sculptures’ most striking features: their position, their polychrome decoration, and their gaze. This study contributes to understanding the role of medieval images, how they could accompany daily events, and how such images became witnesses to a believer’s once-in-a-lifetime, life-changing moment.
Návaznosti
MUNI/A/1192/2019, interní kód MUNázev: Umělecká úloha, tvar a čas v dějinách architektury a výtvarného umění (Akronym: Umělecká úloha v dějinách umění)
Investor: Masarykova univerzita, Umělecká úloha, tvar a čas v dějinách architektury a výtvarného umění, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 19:24