2019
Captivated by Gaze : Sculpture as Witness at the Lausanne Cathedral’s Porch
PALLADINO, AdrienZákladní údaje
Originální název
Captivated by Gaze : Sculpture as Witness at the Lausanne Cathedral’s Porch
Autoři
PALLADINO, Adrien (250 Francie, garant, domácí)
Vydání
Convivium : Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean : Seminarium Kondakovianum Series Nova, Brepols Publishers, 2019, 2336-3452
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Belgie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00109555
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000487673200005
Klíčová slova česky
interaktivita prostoru; pohled; ikonická přítomnsot; kultovní obrazy; poutnictví
Klíčová slova anglicky
interactivity of spaces; gaze; iconic presence; cultic images; pilgrimage
Štítky
Změněno: 22. 5. 2024 13:54, Alžběta Filipová, M.A., Ph.D.
Anotace
V originále
The sculptures of the Lausanne cathedral’s painted porch (1225–1235) are unique testimonies to a fully adorned and painted liminal zone. Focusing on the notions of movement and iconic presence, this article explores the potential liturgical and social functions of this space in relation to its sculptural imagery. It focuses particularly on circulation and threshold as experienced by pilgrims and other believers. Further, it deals with the notion of images’ capturing viewers’ attention by analyzing the Lausanne porch sculptures’ most striking features: their position, their polychrome decoration, and their gaze. This study contributes to understanding the role of medieval images, how they could accompany daily events, and how such images became witnesses to a believer’s once-in-a-lifetime, life-changing moment.
Návaznosti
MUNI/A/1192/2019, interní kód MU |
|