2019
Movement, Images and Iconic Presence in the Medieval World
FOLETTI, Ivan, Hans BELTING a Martin LEŠÁKZákladní údaje
Originální název
Movement, Images and Iconic Presence in the Medieval World
Autoři
FOLETTI, Ivan, Hans BELTING a Martin LEŠÁK
Vydání
Brno, Convivium VI, 1, 167 s. 2019
Nakladatel
Brepols
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu
Obor
60400 6.4 Arts
Stát vydavatele
Belgie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Movement; Images; Iconic Presence; Landscape; Medieval World
Změněno: 22. 5. 2024 11:16, Alžběta Filipová, M.A., Ph.D.
Anotace
V originále
What can we therefore say about the concept of “iconic presence” transformed by movement? First of all, we insist on the much wider conception of the notion of “iconic”. It cannot be understood only within the frame of the Greek origin of the term, hence only encompassing all the media. It deems necessary to incorporate also performative qualities to “iconic”. The anthropomorphic image, mental image and the image formed by rituals partake in making present what is absent, alive what lies dead (in the case of relics). Considering landscapes, the presence (angelic, paradisiacal, saintly, etc.) manifests itself, among others, through lights, sounds and silhouettes on the horizon. All the senses are activated, in any case, to participate in an Epiphany of the beloved saint, the Epiphany which would be impossible without movement. The very notion of “presence” thus becomes more widespread and, in some cases, even more sequential.
Návaznosti
MUNI/H/1402/2016, interní kód MU |
|