J 2019

The Movement and the Experience of "Iconic Presence" : An Introduction

FOLETTI, Ivan, Hans BELTING a Martin LEŠÁK

Základní údaje

Originální název

The Movement and the Experience of "Iconic Presence" : An Introduction

Autoři

FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí), Hans BELTING a Martin LEŠÁK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Convivium, 2019, 2336-3452

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Belgie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00109573

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000487673200001

Klíčová slova anglicky

Iconic Presence; Notion of Icon; Movement; Migrating Art Historians

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 5. 2024 10:51, Alžběta Filipová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

Although the notion of “iconic presence” had previously appeared in several various fields, in Medieval Art History, it started to be discussed mainly after the publication in 1990 of Bild und Kult, and further developed in Bildantropologie . Consequently, it became a quite widely diffused concept. The notion of “iconic presence” was re-discussed in 2016, introducing its explicit definition: “Iconic presence is presence in and as a picture. The physical presence of a picture in our world refers to the symbolic presence which it depicts” . The image is in this sense understood as a threshold between the tangible and imaginary world.

Návaznosti

MUNI/H/1402/2016, interní kód MU
Název: Transforming the Spaces and the Minds. Materiality, Performativity and Perception in the Late Antique (4th–6th century) Baptismal Zones (Akronym: TSP)
Investor: Masarykova univerzita, Transforming the Spaces and the Minds. Materiality, Performativity and Perception in the Late Antique (4th–6th century) Baptismal Zones, Individuální projekty hraničního výzkumu