FOLETTI, Ivan. Dancing with Sainte Foy : Movement and the Iconic Presence. Convivium. 2019, roč. 6, č. 1, s. 70-87. ISSN 2336-3452. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1484/J.CONVI.4.2019024.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dancing with Sainte Foy : Movement and the Iconic Presence
Autoři FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Convivium, 2019, 2336-3452.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00109574
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1484/J.CONVI.4.2019024
UT WoS 000487673200004
Klíčová slova česky Sainte Foy; ikonická přítomnost; Liber Miraculorum; moc tváří; ikonologie materiálu; nebeské tělo; poutnické vnímání
Klíčová slova anglicky Sainte Foy; iconic presence; Liber Miraculorum; power of faces; iconology of materials; heavenly body; pilgrims’ perception
Štítky rivok
Změnil Změnil: prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D., učo 108186. Změněno: 16. 4. 2020 08:03.
Anotace
An exceptional work of early medieval art, the reliquary of Sainte Foy in Conques is the perfect object for understanding the notion of “iconic presence” around the year 1000. Bernard of Angers wrote his well-known Liber miraculorum to promote the cult of this particular saint. The book is one of many of its genre, but Bernard’s approach is unique in the way it describes the reception of Sainte Foy’s reliquary. Bernard tries to distinguish between relics and reliquary, but his text makes clear that, for the faithful, reality was different: the reliquary can take on the saint’s own holiness. A second fundamental element also emerges from the Liber miraculorum: it is movement that releases the saint’s full power – both the reliquary’s movement and that of the pilgrims who come to worship in Conques. This dual mobility reaches its climax during the nights of incubatio before the statue of Sainte Foy. Candlelight animates her entire person, and the light reflected in her eyes mirrors the motion of the faithful prostrating themselves before her. An object or an image thus becomes, more than ever, a presence.
Návaznosti
MUNI/H/1402/2016, interní kód MUNázev: Transforming the Spaces and the Minds. Materiality, Performativity and Perception in the Late Antique (4th–6th century) Baptismal Zones (Akronym: TSP)
Investor: Masarykova univerzita, Transforming the Spaces and the Minds. Materiality, Performativity and Perception in the Late Antique (4th–6th century) Baptismal Zones, Individuální projekty hraničního výzkumu
VytisknoutZobrazeno: 5. 7. 2024 16:22