B 2018

Všichni moji blízcí : adolescenti a dospělí kolem nich

LACINOVÁ, Lenka, Petr MACEK, Tomotaka UMEMURA, Dana SERYJOVÁ JUHOVÁ, Eliška HORSKÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Všichni moji blízcí : adolescenti a dospělí kolem nich

Název anglicky

All my loved ones : Adolescents and adults around them

Autoři

LACINOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí), Petr MACEK (203 Česká republika, domácí), Tomotaka UMEMURA (392 Japonsko, domácí), Dana SERYJOVÁ JUHOVÁ (203 Česká republika, domácí), Eliška HORSKÁ (203 Česká republika, domácí), Lenka PIVODOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jakub KRAUS (703 Slovensko, domácí) a Petra DAŇSOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 115 s. 2018

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/18:00107389

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-210-9161-0

Klíčová slova česky

adolescence; vazbová hierarchie; rodičovský konflikt; spolurodičovství; zmatení rolí; vztah učitel - adolescent

Klíčová slova anglicky

adolescence; attachment hierarchy; interparental conflict; coparenting; role confusion; teacher-adolescent relationship

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 5. 2019 10:26, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Koho považují dospívající za své blízké? Koho vyhledávají, když je jim smutno nebo je něco trápí? Jak prožívají, když se jejich rodiče hádají? Co to s nimi dělá? A co když se v rodině stane, že z nějakých důvodů najednou začnou fungovat spíše v roli rodičů či partnerů? Jak vidí to, jak se rodiče shodují na jejich výchově a jaké pro ně má důsledky, když se na tom rodiče neshodnou? Jaký význam a roli v jejich životě hrají učitelé? Mohou pro dospívající být blízkými lidmi, kteří jim pomáhají zvládat stresové situace? Na tyto a řadu dalších otázek odpovídá monografie autorského kolektivu Institutu výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.

Anglicky

The aim of the longitudinal project The development of adolescent relationships: Using an attachment theory perspective, a dynamic systems approach, and a time-series method, the results of which form the most substantial part of this book, was to comprehend how adolescents’ social relationships change in their teen years, and how relationships, their forms and quality relate to young peoples’ feelings of happiness and satisfaction. Along with the main objective, which was to follow the changes in the hierarchy of attachment figures for 11 and 18 year-old adolescents, we also attempted to identify other important factors in families with adolescents which affect their mental adaptation and development. This monograph describes the changes occurring in adolescence in the organisation of persons close to adolescents. Theoretical concepts and history of the approaches to social relationships in adolescence are described in Chapter 1. Chapter 2 is devoted to adolescents’ close relationships and their organisation as seen through the perspective of attachment theory. Chapter 3 analyses how adolescents perceive interparental conflict and Chapter 4 concerns parental cooperation in upbringing. We were also interested in the consequences of an adolescent prematurely taking over an adult role in the family, which we addressed in Chapter 5. The final chapter, 6 of the monograph focuses on adolescents’ relationships with their teachers and tries to find out whether a teacher can be an attachment figure for adolescents. The book summarises the results previously published in journals, and presents currently unpublished findings from our project’s data.

Návaznosti

GA16-03059S, projekt VaV
Název: Vývoj vztahů v adolescenci: Využití perspektivy citové vazby, dynamicko-systémového přístupu a metody časových řad (Akronym: VVvA)
Investor: Grantová agentura ČR, Vývoj vztahů v adolescenci: Využití perspektivy citové vazby, dynamicko-systémového přístupu a metody časových řad