HELSPER, Ellen Johanna a David ŠMAHEL. Excessive internet use by young Europeans : psychological vulnerability and digital literacy? Information, Communication & Society. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis, 2020, roč. 23, č. 9, s. 1255-1273. ISSN 1369-118X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2018.1563203.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Excessive internet use by young Europeans : psychological vulnerability and digital literacy?
Autoři HELSPER, Ellen Johanna (826 Velká Británie a Severní Irsko) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Information, Communication & Society, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis, 2020, 1369-118X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50800 5.8 Media and communications
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW článek
Impakt faktor Impact factor: 5.422
Kód RIV RIV/00216224:14230/20:00115050
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2018.1563203
UT WoS 000555095900002
Klíčová slova anglicky Digital literacy; excessive internet use; internet addiction; children online; young people online
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 25. 8. 2020 08:57.
Anotace
This paper combines clinical-psychological and digital literacy frameworks to shed new light on explanations for excessive Internet use (EIU). The combination of these opposing approaches leads to a more comprehensive explanation of intense use with negative outcomes. A survey with a random sample of 18,709 Internet-using children between 11 and 16 years old was carried out in 25 European countries. The study shows that there are interactional and indirect relationships between psychological and digital literacy variables and EIU. Psychologically vulnerable children with higher levels of digital engagement have the most negative outcomes while the least at risk are non-vulnerable children with high levels of literacy (interactional relationship). In reality, psychologically vulnerable children’s risk of negative outcomes is exacerbated by their tendency to spend more time online but countered by their lower literacy levels (contradicting direct and indirect relationships). Among those who are not vulnerable, digital literacy is weakly related to negative outcomes. The implications of these results for future research are that explanations for EIU should incorporate psychological and digital literacy indicators. Practical implications are that clinical psychologists working with EIU should consider digital literacy in developing interventions and that digital inclusion interventions should consider the potential negative impact of increased Internet use on vulnerable young people. This paper’s original contribution lies in showing that whether intense Internet use is related to negative outcomes depends on the psychological characteristics of the child.
Návaznosti
MUNI/E/1347/2017, interní kód MUNázev: Publikace výsledků mezinárodního projektu EU Kids Online
Investor: Masarykova univerzita, Publikace výsledků mezinárodního projektu EU Kids Online, Podpora zvýšení kvality vynikajících výsledků
VytisknoutZobrazeno: 23. 7. 2024 03:42