J 2020

Excessive internet use by young Europeans : psychological vulnerability and digital literacy?

HELSPER, Ellen Johanna a David ŠMAHEL

Základní údaje

Originální název

Excessive internet use by young Europeans : psychological vulnerability and digital literacy?

Autoři

HELSPER, Ellen Johanna (826 Velká Británie a Severní Irsko) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Information, Communication & Society, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis, 2020, 1369-118X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50800 5.8 Media and communications

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 5.422

Kód RIV

RIV/00216224:14230/20:00115050

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000555095900002

Klíčová slova anglicky

Digital literacy; excessive internet use; internet addiction; children online; young people online

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 8. 2020 08:57, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

This paper combines clinical-psychological and digital literacy frameworks to shed new light on explanations for excessive Internet use (EIU). The combination of these opposing approaches leads to a more comprehensive explanation of intense use with negative outcomes. A survey with a random sample of 18,709 Internet-using children between 11 and 16 years old was carried out in 25 European countries. The study shows that there are interactional and indirect relationships between psychological and digital literacy variables and EIU. Psychologically vulnerable children with higher levels of digital engagement have the most negative outcomes while the least at risk are non-vulnerable children with high levels of literacy (interactional relationship). In reality, psychologically vulnerable children’s risk of negative outcomes is exacerbated by their tendency to spend more time online but countered by their lower literacy levels (contradicting direct and indirect relationships). Among those who are not vulnerable, digital literacy is weakly related to negative outcomes. The implications of these results for future research are that explanations for EIU should incorporate psychological and digital literacy indicators. Practical implications are that clinical psychologists working with EIU should consider digital literacy in developing interventions and that digital inclusion interventions should consider the potential negative impact of increased Internet use on vulnerable young people. This paper’s original contribution lies in showing that whether intense Internet use is related to negative outcomes depends on the psychological characteristics of the child.

Návaznosti

MUNI/E/1347/2017, interní kód MU
Název: Publikace výsledků mezinárodního projektu EU Kids Online
Investor: Masarykova univerzita, Publikace výsledků mezinárodního projektu EU Kids Online, Podpora zvýšení kvality vynikajících výsledků

Přiložené soubory

Excessive_internet_use_by_young_Europeans.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru