J 2019

Netradiční vysokoškolští studenti : charakteristiky a potenciál odloženého studia

BRÜCKNEROVÁ, Karla a Milada RABUŠICOVÁ

Základní údaje

Originální název

Netradiční vysokoškolští studenti : charakteristiky a potenciál odloženého studia

Název anglicky

Nontraditional university students : characteristics and the potential for delayed participation

Autoři

BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Česká republika, garant, domácí) a Milada RABUŠICOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/19:00107408

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

netradiční studenti; vysokoškolští studenti; celoživotní učení; terciární vzdělávání; kariérní dráha; životní dráha

Klíčová slova anglicky

Nontraditional students; university students; lifelong learning; tertiary education; career path; life path

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 4. 2020 21:10, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Článek je věnován tématu tzv. netradičních studentů v terciárním vzdělávání. Nejprve vysvětlujeme, proč považujeme za důležité se tomuto tématu věnovat, a to tím, že upozorňujeme na změny v širším společenském kontextu. Konkrétně se jedná o proměny tradiční podoby univerzitního studia a o proměny individuálních životních drah. V tomto kontextu shrnujeme, jak je možné skupinu netradičních studentů vymezit, přičemž v této studii je pro nás klíčovým dělítkem přetržka ve vzdělávací dráze po ukončení střední školy. U takto vymezené skupiny za pomoci rešerše primárně zahraniční literatury odpovídáme na následující otázky: s jakými motivy na vysokou školu vstupují, jaká jsou specifika při přechodu do studia a čím se vyznačuje jejich studium. Výsledkem je pohled na netradiční studenty jako na rostoucí skupinu, která má potenciál významně obohatit oblast terciárního vzdělávání.

Anglicky

The paper addresses the topic of so-called nontraditional students in tertiary education. We first explain why we believe it is important to discuss the topic, by referring to changes in the broader social context, specifically transformations of the traditional form of university study and transformations of individual life paths. What is the connection to nontraditional students? Who are they, or what does this label in professional literature refer to? What do we know about their motivations for entering university, how are they doing there, what outcomes do they achieve? We answer these questions based on research in literature published mainly abroad. We provide a perspective of untypical students as learning adults with a potential to significantly contribute to and enrich tertiary education.

Návaznosti

GA18-15451S, projekt VaV
Název: Netradiční studenti studující pedagogické obory v terciárním vzdělávání v ČR
Investor: Grantová agentura ČR, Non-traditional students studying for education degrees in tertiary education within the Czech Republic