2019
Netradiční vysokoškolští studenti : charakteristiky a potenciál odloženého studia
BRÜCKNEROVÁ, Karla a Milada RABUŠICOVÁZákladní údaje
Originální název
Netradiční vysokoškolští studenti : charakteristiky a potenciál odloženého studia
Název anglicky
Nontraditional university students : characteristics and the potential for delayed participation
Autoři
BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Česká republika, garant, domácí) a Milada RABUŠICOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Studia Paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/19:00107408
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
netradiční studenti; vysokoškolští studenti; celoživotní učení; terciární vzdělávání; kariérní dráha; životní dráha
Klíčová slova anglicky
Nontraditional students; university students; lifelong learning; tertiary education; career path; life path
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 28. 4. 2020 21:10, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Článek je věnován tématu tzv. netradičních studentů v terciárním vzdělávání. Nejprve vysvětlujeme, proč považujeme za důležité se tomuto tématu věnovat, a to tím, že upozorňujeme na změny v širším společenském kontextu. Konkrétně se jedná o proměny tradiční podoby univerzitního studia a o proměny individuálních životních drah. V tomto kontextu shrnujeme, jak je možné skupinu netradičních studentů vymezit, přičemž v této studii je pro nás klíčovým dělítkem přetržka ve vzdělávací dráze po ukončení střední školy. U takto vymezené skupiny za pomoci rešerše primárně zahraniční literatury odpovídáme na následující otázky: s jakými motivy na vysokou školu vstupují, jaká jsou specifika při přechodu do studia a čím se vyznačuje jejich studium. Výsledkem je pohled na netradiční studenty jako na rostoucí skupinu, která má potenciál významně obohatit oblast terciárního vzdělávání.
Anglicky
The paper addresses the topic of so-called nontraditional students in tertiary education. We first explain why we believe it is important to discuss the topic, by referring to changes in the broader social context, specifically transformations of the traditional form of university study and transformations of individual life paths. What is the connection to nontraditional students? Who are they, or what does this label in professional literature refer to? What do we know about their motivations for entering university, how are they doing there, what outcomes do they achieve? We answer these questions based on research in literature published mainly abroad. We provide a perspective of untypical students as learning adults with a potential to significantly contribute to and enrich tertiary education.
Návaznosti
GA18-15451S, projekt VaV |
|