J 2019

Socialization of a student teacher on teaching practice into the discursive community of the classroom: Between a teacher-centered and a learner-centered approach

LOJDOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Socialization of a student teacher on teaching practice into the discursive community of the classroom: Between a teacher-centered and a learner-centered approach

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Learning, Culture and Social Interaction, Elsevier, 2019, 2210-6561

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.057

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00107416

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000482872800005

Klíčová slova anglicky

Classroom management; Discourse analysis; Learner-centered approach; Student teacher; Cooperating teacher

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 9. 2019 08:18, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The purpose of this study was to investigate the socialization of a student teacher on teaching practice into the discursive community of the classroom. Discourse analysis of interviews and video recordings of classes taught by a student teacher and cooperating teacher was conducted. The results showed interpretative repertoires of classroom management of the cooperating teacher and the student teacher, where those of the student teacher are more learner-centered. However, during the teaching practice of the student teacher, the teacher-centered approach is reproduced, especially through rituals and teaching practices. The implications for undergraduate teacher education are discussed.

Návaznosti

GA16-02177S, projekt VaV
Název: Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich cvičných učitelů) na druhém stupni základní školy
Investor: Grantová agentura ČR, Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy