2020
Social environment simulation in VR elicits a distinct reaction in subjects with different levels of anxiety and somatoform dissociation
KEROUŠ, Bojan, Richard BARTEČEK, Robert ROMAN, Petr SOJKA, Ondřej BEČEV et. al.Základní údaje
Originální název
Social environment simulation in VR elicits a distinct reaction in subjects with different levels of anxiety and somatoform dissociation
Autoři
KEROUŠ, Bojan (70 Bosna a Hercegovina, domácí), Richard BARTEČEK (203 Česká republika, domácí), Robert ROMAN (203 Česká republika, domácí), Petr SOJKA (203 Česká republika, domácí), Ondřej BEČEV (203 Česká republika, domácí) a Fotis LIAROKAPIS (300 Řecko, domácí)
Vydání
International Journal of Human-Computer Interaction, Taylor&Francis, 2020, 1044-7318
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
30215 Psychiatry
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 3.353
Kód RIV
RIV/00216224:14330/20:00118593
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
UT WoS
000485496100001
Klíčová slova anglicky
virtual reality; stress test
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 5. 2022 11:55, Mgr. Michal Petr
Anotace
V originále
Virtual reality has taken many great strides in the recent years. It is increasingly used and is an accepted means of delivering behavioral therapy for phobias and anxiety disorders. In this paper, we examine methods of virtual reality stress induction for use in treatment of somatoform and anxiety disorders, as well as the adequate measures of the evoked stress response. In total, 42 healthy subjects took part in testing as part of this study. The results show that electrodermal activity is more sensitive in capturing a subject reaction to non-interactive social environment simulation while cardiovascular parameters better reflect task-related stress. Furthermore, our results suggest a distinct relationship between electrodermal activity and anxiety and cardiovascular parameters and somatoform dissociation. These results can point to a possibility of virtual reality utilization in the research and treatment of disorders in which anxiety and somatization are important features.
Návaznosti
NV16-31457A, projekt VaV |
|