VITURKA, Milan and Vilém PAŘIL. Metropole Střední Evropy a jejich postavení v síti vysokorychlostních tratí. (Metropolises of Central Europe and its position in the high-speed raiways network). In Klímová, V., Žítek, V. Sborník z XXII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách. Brno: Masarykova univerzita, 2019, p. 225-231. ISBN 978-80-210-9268-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9268-2019-28.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metropole Střední Evropy a jejich postavení v síti vysokorychlostních tratí.
Name (in English) Metropolises of Central Europe and its position in the high-speed raiways network
Authors VITURKA, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vilém PAŘIL (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Brno, Sborník z XXII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách, p. 225-231, 7 pp. 2019.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50202 Applied Economics, Econometrics
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/19:00109928
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-9268-6
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9268-2019-28
UT WoS 000576955800028
Keywords (in Czech) vysokorychlostní tratě ; pracovní mobilita; metropole
Keywords in English high-speed railways - labour mobility - metropolises
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Changed: 8/3/2024 13:51.
Abstract
Příspěvek se zabývá systémovými vazbami mezi metropolemi nadnárodního významu a rozvojem sítě vysokorychlostních tratí, která je důležitým faktorem žádoucího pohloubení integrace vymezeného středoevropského makroregionu. Pro tento účel byla využita originální metodika hodnocení metropolí (reflektující postindustriální fázi společenského rozvoje), která je založena na třech komponentách: velikost populace, ekonomický profil a podnikatelská atraktivita. Celkem tak bylo identifikováno 27 metropolí, které pak byly rozděleny do tří typů: dominantní, etablované a elementární metropole. Typové zařazení metropolí do značné míry koresponduje s jejich aktuálním postavením v sítích vysokorychlostních tratí. Návazně pak jsou diskutovány plánované záměry výstavby vysokorychlostních tratí v České republice. Ze širšího praktického pohledu je možné konstatovat, že preference důkazně založených přístupů k hodnocení potenciálních přínosů výstavby vysokorychlostních tratí před administrativními přístupy je účinným nástrojem na odstranění nedostatků, které byly zjištěny v rámci auditu Evropského účetního dvora na vybraných vysokorychlostních tratí v EU.
Abstract (in English)
The paper deals with the system links between metropolises of supranational significance and the development of the high-speed railways network, which is an important factor in the desirable deepening of integration of the defined Central European macroregion. For this purpose, the original metropolises assessment methodology (reflecting the post-industrial phase of social development) based on three components: population size, economic profile and business attractiveness was used. In total, 27 metropolises were identified, which were then divided into three hierarchical types: the dominant, established and elementary metropolises. Types of metropolises to a large extent correspond to their current status in high-speed railways networks. Then the planned intentions for the construction of high-speed railways in the Czech Republic are discussed. From a broader practical point of view, it can be stated that the preference of evidence-based approaches to assessing the potential benefits of high-speed railways construction over administrative approaches is an effective tool for elimination of weaknesses identified by the European Court of Auditors' of selected high-speed railways in the EU.
Links
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(CEP code: EF16_026/0008430)
Name: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Acronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 1: Strengthening capacities for high-quality research
EF16_026/0008430, research and development projectName: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace
MUNI/A/1322/2018, interní kód MUName: Vybrané aspekty hodnocení konkurenceschopnosti a udržitelnosti rozvoje na příkladu metropolitních regionů
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 30/4/2024 14:46