2019
Metropole Střední Evropy a jejich postavení v síti vysokorychlostních tratí.
VITURKA, Milan a Vilém PAŘILZákladní údaje
Originální název
Metropole Střední Evropy a jejich postavení v síti vysokorychlostních tratí.
Název anglicky
Metropolises of Central Europe and its position in the high-speed raiways network
Autoři
VITURKA, Milan (203 Česká republika, garant, domácí) a Vilém PAŘIL (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, Sborník z XXII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách, od s. 225-231, 7 s. 2019
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14560/19:00109928
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-210-9268-6
UT WoS
000576955800028
Klíčová slova česky
vysokorychlostní tratě ; pracovní mobilita; metropole
Klíčová slova anglicky
high-speed railways - labour mobility - metropolises
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2024 13:51, Mgr. Pavlína Kurková
V originále
Příspěvek se zabývá systémovými vazbami mezi metropolemi nadnárodního významu a rozvojem sítě vysokorychlostních tratí, která je důležitým faktorem žádoucího pohloubení integrace vymezeného středoevropského makroregionu. Pro tento účel byla využita originální metodika hodnocení metropolí (reflektující postindustriální fázi společenského rozvoje), která je založena na třech komponentách: velikost populace, ekonomický profil a podnikatelská atraktivita. Celkem tak bylo identifikováno 27 metropolí, které pak byly rozděleny do tří typů: dominantní, etablované a elementární metropole. Typové zařazení metropolí do značné míry koresponduje s jejich aktuálním postavením v sítích vysokorychlostních tratí. Návazně pak jsou diskutovány plánované záměry výstavby vysokorychlostních tratí v České republice. Ze širšího praktického pohledu je možné konstatovat, že preference důkazně založených přístupů k hodnocení potenciálních přínosů výstavby vysokorychlostních tratí před administrativními přístupy je účinným nástrojem na odstranění nedostatků, které byly zjištěny v rámci auditu Evropského účetního dvora na vybraných vysokorychlostních tratí v EU.
Anglicky
The paper deals with the system links between metropolises of supranational significance and the development of the high-speed railways network, which is an important factor in the desirable deepening of integration of the defined Central European macroregion. For this purpose, the original metropolises assessment methodology (reflecting the post-industrial phase of social development) based on three components: population size, economic profile and business attractiveness was used. In total, 27 metropolises were identified, which were then divided into three hierarchical types: the dominant, established and elementary metropolises. Types of metropolises to a large extent correspond to their current status in high-speed railways networks. Then the planned intentions for the construction of high-speed railways in the Czech Republic are discussed. From a broader practical point of view, it can be stated that the preference of evidence-based approaches to assessing the potential benefits of high-speed railways construction over administrative approaches is an effective tool for elimination of weaknesses identified by the European Court of Auditors' of selected high-speed railways in the EU.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU (Kód CEP: EF16_026/0008430) |
| ||
EF16_026/0008430, projekt VaV |
| ||
MUNI/A/1322/2018, interní kód MU |
|