VITURKA, Milan a Vilém PAŘIL. Metropole Střední Evropy a jejich postavení v síti vysokorychlostních tratí. In Klímová, V., Žítek, V. Sborník z XXII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách. Brno: Masarykova univerzita, 2019, s. 225-231. ISBN 978-80-210-9268-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9268-2019-28.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Metropole Střední Evropy a jejich postavení v síti vysokorychlostních tratí.
Název anglicky Metropolises of Central Europe and its position in the high-speed raiways network
Autoři VITURKA, Milan (203 Česká republika, garant, domácí) a Vilém PAŘIL (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, Sborník z XXII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách, od s. 225-231, 7 s. 2019.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/19:00109928
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-210-9268-6
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9268-2019-28
UT WoS 000576955800028
Klíčová slova česky vysokorychlostní tratě ; pracovní mobilita; metropole
Klíčová slova anglicky high-speed railways - labour mobility - metropolises
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Změněno: 8. 3. 2024 13:51.
Anotace
Příspěvek se zabývá systémovými vazbami mezi metropolemi nadnárodního významu a rozvojem sítě vysokorychlostních tratí, která je důležitým faktorem žádoucího pohloubení integrace vymezeného středoevropského makroregionu. Pro tento účel byla využita originální metodika hodnocení metropolí (reflektující postindustriální fázi společenského rozvoje), která je založena na třech komponentách: velikost populace, ekonomický profil a podnikatelská atraktivita. Celkem tak bylo identifikováno 27 metropolí, které pak byly rozděleny do tří typů: dominantní, etablované a elementární metropole. Typové zařazení metropolí do značné míry koresponduje s jejich aktuálním postavením v sítích vysokorychlostních tratí. Návazně pak jsou diskutovány plánované záměry výstavby vysokorychlostních tratí v České republice. Ze širšího praktického pohledu je možné konstatovat, že preference důkazně založených přístupů k hodnocení potenciálních přínosů výstavby vysokorychlostních tratí před administrativními přístupy je účinným nástrojem na odstranění nedostatků, které byly zjištěny v rámci auditu Evropského účetního dvora na vybraných vysokorychlostních tratí v EU.
Anotace anglicky
The paper deals with the system links between metropolises of supranational significance and the development of the high-speed railways network, which is an important factor in the desirable deepening of integration of the defined Central European macroregion. For this purpose, the original metropolises assessment methodology (reflecting the post-industrial phase of social development) based on three components: population size, economic profile and business attractiveness was used. In total, 27 metropolises were identified, which were then divided into three hierarchical types: the dominant, established and elementary metropolises. Types of metropolises to a large extent correspond to their current status in high-speed railways networks. Then the planned intentions for the construction of high-speed railways in the Czech Republic are discussed. From a broader practical point of view, it can be stated that the preference of evidence-based approaches to assessing the potential benefits of high-speed railways construction over administrative approaches is an effective tool for elimination of weaknesses identified by the European Court of Auditors' of selected high-speed railways in the EU.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaVNázev: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace
MUNI/A/1322/2018, interní kód MUNázev: Vybrané aspekty hodnocení konkurenceschopnosti a udržitelnosti rozvoje na příkladu metropolitních regionů
Investor: Masarykova univerzita, Vybrané aspekty hodnocení konkurenceschopnosti a udržitelnosti rozvoje na příkladu metropolitních regionů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 30. 4. 2024 12:37