D 2019

Hodnocení potenciálních vlivů vysokorychlostních tratí na pracovní mobilitu v České republice

PAŘIL, Vilém a Milan VITURKA

Základní údaje

Originální název

Hodnocení potenciálních vlivů vysokorychlostních tratí na pracovní mobilitu v České republice

Název česky

Sborník z XXII. Mezinárodního kolokvia o regionálních vědách

Název anglicky

Potential impacts assessment of high-speed railways on labour mobility in the Czech Republic

Autoři

PAŘIL, Vilém (203 Česká republika, garant, domácí) a Milan VITURKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, Sborník z XXII. Mezinárodního kolokia o regionálních vědách, od s. 232-239, 8 s. 2019

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50202 Applied Economics, Econometrics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14560/19:00109929

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-9268-6

UT WoS

000576955800029

Klíčová slova česky

vysokorychlostní tratě ; pracovní mobilita; metropole

Klíčová slova anglicky

high-speed railways; labour mobility; metropolises

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 12. 2020 20:13, doc. Ing. Vilém Pařil, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem článku je přispět k diskusi účelnosti výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice s důrazem na percepci jejich dopadů na prostorovou mobilitu pracovních sil. Konkrétní přístup k hodnocení dopadů je založen na potenciální dostupnosti dvanácti sídelních center ležících na plánovaných trasách a jejich atraktivity pro mobilitu pracovních sil, přičemž jsou využita data o dojížďce do zaměstnání z censu z roku 2011. Výsledky dokumentují strategickou pozici Prahy jako hlavního dojížďkového centra, které z hlediska odpovídajících ukazatelů výrazně převyšuje všechna ostatní centra pracovní mobility (druhé nejvýznamnější centrum Brno dosahuje zhruba polovičního významu). Tato skutečnost byla potvrzena nejen při analýze spádových oblastí, ale i prostřednictvím vyhodnocení vzájemných dojížďkových vztahů mezi relevantními centry. Systémové hodnocení potenciálních dopadů VRT na pracovní trhy je pak provedeno na základě modelu mezní míry mobility pracovních sil, kde lze kromě Prahy počítat s pozitivními dopady na další dvě dojížďková centra, a to Brno a Plzeň. U ostatních analyzovaných center pak můžeme počítat se zvýšením potenciálu vyjížďky za prací do výše zmíněných center.

Anglicky

The aim of the article is to contribute to the discussion of effectiveness of construction of high-speed lines (HSR) in the Czech Republic with an emphasis on the perception of their impacts on the spatial mobility of labor force. The concrete approach to impacts assessment is based on the potential availability of twelve urban centers on planned lines and their attractiveness for labor mobility, using data on commuting to the 2011 census. The results document strategic position of Prague as the main commuting center, which relevant indicators significantly exceed all other labor mobility centres (the second most important center Brno is about half the importance). This fact was confirmed not only by the analysis of gradient labor areas, but also by evaluating of commuting relations among relevant centers. The system assessment of potential impacts of HSR on labor markets is then carried out using the model of marginal rate of labor mobility, where it is possible to count on positive impacts except for Prague on two other commuter centers, Brno and Pilsen. In the case of other analyzed centers, then we can count on increasing the potential of a trip for work to the above-mentioned centers.

Návaznosti

CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_026/0008430)
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace (Akronym: NOVÁ MOBILITA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
EF16_026/0008430, projekt VaV
Název: Nová mobilita - vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace