ŠVACHOVÁ, Romana. Persona Revisited : Filling in the Gaps via the Original Script. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2019, roč. 22, č. 1, s. 13-30. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2019-1-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Persona Revisited : Filling in the Gaps via the Original Script
Název česky Zpátky k Bergmanově Personě. Zaplňování mezer ve filmu čtením původního scénáře
Autoři ŠVACHOVÁ, Romana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2019, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00110020
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2019-1-2
Klíčová slova anglicky Ingmar Bergman; Persona; script; alternations; positioning; psychologizing
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 11. 5. 2020 15:18.
Anotace
In this article, I compare Bergman's original script of Persona with its final film version and discuss several differences between the two. I focus on three larger alternations, namely on omitting several of Elizabeth's replicas or transferring them to Alma as well as on a complete change of the ending scene. I speculate on how the dialogue and the scene would have changed the film if the director had not decided to modify or omit them, suggest possible reasons for such steps having been taken, and present arguments for how Bergman shifted to cinematic modernism and turned away from psychologizing during the process of making Persona. Furthermore, I breakdown and analyse the script version of the middle sequence of Persona, using positioning theory to uncover the motives behind Alma's and Elizabeth's verbal actions, and respectively the refusal of such action.
Anotace česky
Článek se věnuje srovnání scénáře k Bergmanovu filmu Persona s jeho finální filmovou verzí. Pozornost je věnována především třem posunům většího rozsahu, konkrétně jde o vynechávky Elisabethiných replik, převedení takových replik na postavu Almy a o celkovou úpravu závěrečné sekvence filmu. Článek polemizuje o tom, jak by se vyznění filmu změnilo, kdyby se režisér nerozhodl diskutované scény oproti scénáři upravit, předkládá možné důvody, proč se tak stalo, a ilustruje, jak se Bergman v průběhu práce na Personě režijně odklonil od psychologizace a přiklonil se k filmovému modernismu. Článek dále za pomocí interpretační metody positioning podrobněji zkoumá vybraný dialog z filmu v jeho scénářové podobě a analyzuje motivy za verbálními projevy Almy a Elisabeth, respektive za odmítnutím takového sociálního úkonu.
Návaznosti
MUNI/A/1260/2018, interní kód MUNázev: Studentská odborná činnost v rámci studia české literatury a mezikulturních studií v r. 2019 (Akronym: SOČČL2019)
Investor: Masarykova univerzita, Studentská odborná činnost v rámci studia české literatury a mezikulturních studií v r. 2019, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 28. 7. 2024 02:18