J 2018

Puppets, Compatriots, and Souls in Heaven: A Critical Discourse Analysis of Chiang Kai-shek’s Early Wartime Rhetoric

LAMS, Lutgard a Wei-lun LU

Základní údaje

Originální název

Puppets, Compatriots, and Souls in Heaven: A Critical Discourse Analysis of Chiang Kai-shek’s Early Wartime Rhetoric

Autoři

LAMS, Lutgard (56 Belgie) a Wei-lun LU (158 Tchaj-wan, garant, domácí)

Vydání

Journal of Current Chinese Affairs, Hamburg, Germany, GIGA German Institute of Global and Area Studies, 2018, 1868-1026

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14640/18:00110058

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova anglicky

Taiwan; Chiang Kai-shek; authoritarian discourse; discursive strategies; leadership discourse

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 5. 2020 21:59, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Anotace

V originále

The study adopts a critical discourse analysis approach to Chiang Kai-shek’s (CKS) internal nationalist propaganda and authoritarian discourse practices, investigating his New Year and National Day speeches in the 1950s. Authoritarian characteristics are evident in strategies such as legitimation, reification, or myth-making, in the antagonist categorisation of Self versus Other, in Self-glorification and the idolisation of the dead, in the hegemonic creation of commonality and unity, and in the metaphorical conceptualisation of reality. Patterns of idolising the dead serve to impose and legitimise CKS’s worldview among his citizens. Another pattern is CKS’s invention of imaginary compatriots within the “enslaved China” waiting for the best time to overthrow the “bandits’” rule. Reference to these imaginary agents indirectly presents to his audience a false but better impression of the Self, and a dimmer view of the communist bandits. A third pattern is CKS’s metaphorical use of language, such as references to communist China as a puppet regime of Russia.