ADAM, Martin. Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání. Časopis pro moderní filologii. Praha: Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2019, roč. 101/2019, č. 1, s. 7-20. ISSN 0008-7386. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23366591.2019.1.1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání
Název česky Vrstvení apelativních složek jako přesvědčovací strategie v závěrečných oddílech českých a anglických kázání
Název anglicky Layering of Appellative Components as a Persuasive Strategy in Closing Passages of Czech and English Sermons
Autoři ADAM, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Časopis pro moderní filologii, Praha, Filozofická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2019, 0008-7386.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/19:00107495
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23366591.2019.1.1
Klíčová slova česky persvaze; kázání; náboženský; apel; logos; étos; patos
Klíčová slova anglicky persuasion; sermon; religious; appeal; logos; ethos; pathos
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 19. 3. 2020 13:22.
Anotace
Předkládaný korpusově založený článek si klade za cíl identifikovat a prozkoumat způsoby, jakými kazatelé ve svých kázáních, přesněji řečeno v jejich závěrečných pasážích docilují kýženého přesvědčovacího účinku na základě využití všech tří složek aristotelovského apelu (logos, étos a patos) a jejich postupného řazení. Zvláštní pozornost je věnována strukturním rozdílnostem mezi persvazivními postupy v anglicko-českém kontrastivním pojetí. Výzkumný korpus shromážděný pro účely tohoto článku (označený jako REL) je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu zabývajícího se persvazí v několika typech specializovaného diskurzu (viz např. Adam 2017, Dontcheva-Navrátilová, 2018; Povolná, 2018; Vogel, 2018). Obsahuje 50 kázání v angličtině (REL-ENG) a 50 v češtině (REL-CZ), přičemž oba subkorpusy jsou srovnatelné délky.
Anotace anglicky
While persuasion seems to be present virtually in all texts across cultures, times and registers, in many ways it is primarily religious discourse that adopts persuasion as one of its key instruments to convince the audience of the veracity of the doctrine it presents. The present paper explores Czech and English scripted sermons, particularly their closing passages, in respect of the persuasive strategies employed. The main emphasis is placed on how preachers combine the three components of Aristotelian appeal and how such layering may enhance persuasion. The corpus-based analysis shows that the sophisticated structure of the closing passages of the sermons is capable of creating the desired persuasive effect, presenting the doctrine (logos), building the preacher’s credibility and authority (ethos) as well as evoking emotions (pathos). Such an intricate interplay of the Aristotelian components thus leads the audience to the desired understanding and to a more effective reception of the truth presented, and, ultimately, to persuasion. It follows that unlike the rather rigid persuasive structure of Czech sermon closings (viz. L-E-P), English closing passages exhibit a much greater diversity.
Návaznosti
GA17-16195S, projekt VaVNázev: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 07:15