B 2019

SPOLU : Průvodce domácím vzděláváním v České republice

KAŠPAROVÁ, Irena

Základní údaje

Originální název

SPOLU : Průvodce domácím vzděláváním v České republice

Název anglicky

Together : Companion guide to home-schooling in the Czech Republic

Autoři

KAŠPAROVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Bratislava, 232 s. 2019

Nakladatel

Akamedia

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50902 Social sciences, interdisciplinary

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/19:00110230

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-972769-4-2

Klíčová slova česky

domácí vzdělávání; antropologie; domácí škola

Klíčová slova anglicky

homeschooling; homeeducation; anthropology of education

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 10. 2019 13:20, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Populárně-naučná kniha představuje fenomén domácího vzdělávání, tak jak je od roku 1989 praktikován v České republice. Chcete učit své dítě doma? Zajímá vás, odkud se myšlenka domácího vzdělávání vzala? Přemýšlíte o tom, co vede rodiče k tomu, aby učili své děti doma? Toužíte nahlédnout do domovů domácích vzdělavatelů a zjistit, jak své děti doma učí? Pak je tato publikace právě pro vás. Kniha je rozdělena do tří částí. První třetina přináší praktické informace pro ty, kteří o domácím vyučování pro sebe a své děti uvažují. Poradí, pro koho je tento způsob vzdělávání dobrý, co si uvědomit před tím, než se pro něj rozhodnu, co je možné očekávat, nebo co je potřeba před nástupem do školy zařídit. Autorka vychází z přesvědčení, že domácí škola je vhodná pro každé dítě, ale zdaleka ne pro každého rodiče. Zodpovězení otázek v první třetině knihy může zajímajícím se rodičům pomoct si uvědomit, kde si právě oni stojí. Druhá část knihy přináší dvě obecná zamyšlení nad tématy, která s domácím vzděláváním úzce souvisí. Jsou jimi vzdělání a dětství. Co je posláním vzdělání? Co má tento proces dítě naučit? A jak vnímám dítě a dětství? Autorka ukazuje, jak jsou tyto dvě kategorie úzce propletené. Podle toho, kdo je podle mě dítě a jak vnímám sebe jako dospělého v životě dítěte, budu volit i vhodnou vzdělávací strategii, kterou chci na dítě působit. Rozkrývána je zde provázanost mezi kulturou, filozofií, náboženstvím a vírou západního světa, odkud teorie moderního vzdělávání pochází a odkud se šíří i za jeho hranice. Poslední část knihy je věnována třem případovým studiím ze života domškoláků v Čechách a na Moravě. Seznámíte se zde se Zelenými, kteří žijí bez hodin, ve vlastnoručně vyrobeném domě, blízko přírodě; se Svobodovými, kteří v domácím vzdělávání našli svobodu spolutvořit a přebírat zodpovědnost za budoucnost vlastních dětí a s Novými, pro které domácí škola znamenala únik z bezvýchodné situace šikany na malé venkovské škole. Domškoláci mají různé motivy a důvody pro svou praxi a kniha přináší alespoň malou ochutnávku tohoto alternativního životního stylu. Kniha je určena pro zajímající se rodiče současných i případných budoucích domškoláků. Autorka čerpá z vlastního dlouhodobého výzkumu i života. Je maminkou čtyř dětí, které vzdělávala doma, zároveň vede studijní program Sociální antropologie na Masarykově univerzitě v Brně, kde se tématu domácího vzdělávání věnuje i profesně posledních deset let. Kniha je opatřena tematickým i jmenným rejstříkem a seznamem odborné použité literatury pro další bádání čtenářů.

Anglicky

The very first book to map and to introduce home-schooling in the Czech Republic in the complexity of the phenomenon. First part of the book is devoted to practical guide and answer/question section as to what to do in order to start home-schooling for your children. Second part is an anthropological analysis of the background of home-schooling and ideology behind it. Last part contains three case studies of different families, that – for various reasons – practice home-schooling in the Czech Republic for several years now.

Přiložené soubory