J 2019

Činitelé ovlivňující biofilní orientaci učitele a jeho přístup k (environmentální) výchově - přehled problematiky

LÉTALOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Činitelé ovlivňující biofilní orientaci učitele a jeho přístup k (environmentální) výchově - přehled problematiky

Název česky

Činitelé ovlivňující biofilní orientaci učitele a jeho přístup k (environmentální) výchově - přehled problematiky

Název anglicky

Factors influencing teacher's biophilic orientation and his/her approach to (environmental) education - review of the issue

Autoři

LÉTALOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

e-Pedagogium, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, 1213-7758

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/19:00110264

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

biofilní orientace; biofilní vzdělávání; environmentální výchova; ekologická krize

Klíčová slova anglicky

biophile orientation; biophile education; environmental education; ecological crisis

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2020 08:16, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Předložený text je původní přehledovou studií, ve které autorka poukazuje na závažnost globální ekologické krize a zdůrazňuje potřebu biofilně orientované výchovy a vzdělávání jako jedné z cest k jejímu překonání. Studie systematizuje rozmanité zahraniční i domácí teoretické a výzkumné poznatky z této oblasti, které strukturuje do čtyř základních domén. První z nich reflektuje psychologicko-pedagogické aspekty našeho vztahu k přírodě, ve druhé doméně je kladen důraz na významné životní zkušenosti, které ovlivňují biofilní jednání. Třetí doména je věnována psychologicko-sociální rovině biofilního jednání a poslední doména představuje a diskutuje efektivitu školní environmentální výchovy jako nástroje celkové modifikace lidského jednání.

Anglicky

The submitted text is an original review study in which the author points out the importance of the global ecological crisis and emphasizes the need for biophile education as a possible way to overcome the crisis. The study systematizes various foreign and Czech theoretical and research findings in this area, which are structured into four domains. The first one reflects the psychological-pedagogical aspects of our relation to the nature, the second domain concentrates on significant life experiences which motivate our biophile behaviour, the third domain deals with the psychological-social aspects of the biophile behaviour and the last domain discusses the effectivity of school environmental education as a tool of modification of human behaviour in general.